Cicle integral de l’aigua

$escapeTool.html($imatgeTextAlternatiu_)

Autoritat ambiental

L’AMB s’ha consolidat com a autoritat ambiental en matèria d’intervenció administrativa a l’àrea metropolitana i exerceix aquesta funció mitjançant els procediments descrits a continuació.

Autoritat ambiental

Autoritzacions d'abocaments

La legislació en matèria d’aigües de Catalunya estableix la competència d’ens locals per a la gestió dels sistemes públics de sanejament d’aigües residuals i els correspon la intervenció administrativa, concretament la facultat d’atorgar autoritzacions d’abocament, d’inspeccionar, sancionar i rescabalar-se d’eventuals sobrecostos d’explotació.

Les autoritzacions d’abocament es tramiten d’acord amb el procediment establert a la Llei 20/2009 de prevenció i control ambiental de les activitats, i correspon a l’AMB:

  • Emetre un informe ambiental de les aigües residuals d’activitats dels annexos I i II de la Llei 20/2009, que restin obligades d’acord amb el Reglament metropolità d’abocament d’aigües residuals (RMAAR). 
  • Atorgar directament autoritzacions d’abocament d’activitats de l’annex III de la Llei 20/2009 i no classificades que restin obligades d’acord amb el RMAAR.

En l’exercici de les seves competències l’AMB autoritza diversos tipus d’abocaments.

  • Autorització d’abocament a la xarxa de sanejament de les activitats establertes a l’àrea metropolitana. Es garanteix el funcionament correcte de les instal·lacions de tractament d’aigües residuals (EDAR). Durant el període 2019-2022 s’han tramitat 1.551 expedients.

    Durant aquest mandat s’ha incrementat el control de la caducitat dels expedients:

  • Autorització d’abocament a EDAR metropolitanes mitjançant camió cisterna procedents d’activitats industrials o neteja de clavegueram. Els transportistes i els mateixos camions cisterna han d’estar prèviament acreditats. Durant el període 2019-2022 s’han acreditat 33 nous transportistes i 4.309 entrades a EDAR.

  • Autorització d’abocament d’aigües procedents de l’esgotament temporal del nivell freàtic a la xarxa metropolitana de sanejament amb destí a una EDAR metropolitana. 

  • El PRC pot incloure excepcions temporals per a la progressiva adequació de l’abocament i porta associat el pagament d’una taxa per excés de càrrega contaminant i una fiança per respondre dels possibles danys.

PMAA

En compliment de la Llei 31/2010, de 3 d’agost, de l’AMB i del Decret de Presidència de 12 de desembre de 2012 es va constituir la Ponència Metropolitana d’Avaluació Ambiental (PMAA) com a òrgan tècnic ambiental metropolità. Les funcions són avaluar les sol·licituds i els expedients de llicència ambiental i formular l’informe integrat d’acord amb la Llei 20/2009, de prevenció i control d’activitats en els municipis de menys de 20.000 habitants i els de menys de 50.000 i més de 20.000 habitants que no disposin d’òrgan tècnic ambiental municipal competent.

La PMAA informa sobre contaminació per sorolls, vibracions, llum, atmosfera, abocaments d’aigües residuals i gestió de residus, a més d’integrar les altres competències de la resta d’administracions. Els municipis que constitueixen la PMAA són: Badia del Vallès, Begues, Castellbisbal, Cervelló, Corbera de Llobregat, Molins de Rei, Montgat, Pallejà, la Palma de Cervelló, el Papiol, Ripollet, Sant Andreu de la Barca, Sant Climent de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Cervelló, Tiana i Torrelles de Llobregat. Una proposta per a aquest mandat era potenciar la PMAA integrant-hi els ajuntaments de l’àrea metropolitana d’entre 20.000 i 50.000 habitants que no en formen part.

Una altra proposta era participar a la Ponència de la Generalitat com a ens competent en l’abocament d’aigües residuals a l’àrea metropolitana. Durant el període 2019-2022 s’han tramitat 167 expedients.

  • La xarxa metropolitana de sanejament comprèn el conjunt de col·lectors i les instal·lacions complementàries que la constitueixen.

    Qualsevol intervenció, connexió o afectació que s’hi dugui a terme, ha d’esser prèviament autoritzada de conformitat amb el RMAAR. L’obra serà executada per l’AMB o a través del seu òrgan de gestió indirecta. Durant el període 2019-2022 s’han tramitat 100 expedients.

  • La reutilització d’aigües regenerades resulta essencial per poder satisfer les demandes de l’entorn metropolità i contribuir a la preservació del medi. Per aportar aquests recursos hídrics les EDAR disposen de tractaments que permeten produir aigua regenerada i complir els requisits de qualitat exigits.

    El SAA ha obtingut les autoritzacions corresponents perquè les EDAR metropolitanes puguin servir aigua regenerada a tercers. Es disposa d’autorització de les EDAR del Prat de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat i Gavà-Viladecans.

    Durant el període 2019-2022 s’han tramitat per primera vegada autoritzacions d’ús d’aigua regenerada a tercers, procedents de les EDAR metropolitanes.

  • L’AMB, com a titular d’instal·lacions metropolitanes de tractament de residus i d’aigües residuals, és responsable de vetllar pel seguiment i control dels impactes ambientals que aquestes instal·lacions puguin causar i, en conseqüència, cal:

    • Controlar del compliment de la legislació mediambiental.
    • Obtenir autoritzacions o llicències ambientals.
    • Obtenir qualsevol altra autorització mediambiental requerida.
    • Notificar a l’administració competent de les possibles modificacions.
    • Executar els plans d’acció individuals per a la reducció de les emissions de NO2 i PM10.
  • L’AMB, com a titular d’infraestructures de sanejament, és responsable de vetllar per l’estat correcte d'aquestes infraestructures i per l’obtenció dels permisos necessaris. S’ha analitzat l’estat de les concessions d’infraestructures de sanejament en alta que es troben dins dels límits de la zona de domini públic maritimoterrestre (ZDMT) per sol·licitar les autoritzacions de concessió corresponents o la pròrroga de les que existeixen.

Reglamentació dels serveis propis

D’acord amb la potestat com a autoritat ambiental, l’AMB reglamenta els seus serveis ambientals i aplica taxes fiscals relacionades amb la prestació i realització d’activitats ambientals.

El 29 de gener del 2019 el Consell Metropolità va aprovar definitivament el text refós del RMAAR, el qual té per objecte l’ordenació i la intervenció administrativa de la utilització, el manteniment i la conservació del servei públic de sanejament.

El 24 de novembre del 2020 el Consell Metropolità va aprovar la modificació de l’article 8 del RMAAR amb la finalitat d’agilitzar l’emissió dels informes ambientals.

El 21 de desembre del 2021 el Consell Metropolità va aprovar definitivament la modificació de l’Ordenança fiscal reguladora de la taxa per a la prestació de serveis i la realització d’activitats ambientals de l’AMB.