Polítiques socials

$escapeTool.html($imatgeTextAlternatiu_)

Equitat i cohesió social

El PAM inclou una línia estratègica que estableix la necessitat de treballar per un territori cohesionat socialment, que combati les desigualtats i que promogui el ple accés als serveis bàsics per a la població metropolitana. Per aquest motiu, s’han implantat accions per reduir la vulnerabilitat de la població i fer que el territori metropolità esdevingui inclusiu i igualitari. En paral·lel, s’ha implantat i potenciat la mirada de gènere en tota la feina que s’ha desenvolupat.

Taula social metropolitana

Espai de trobada i d’intercanvi d’experiències en diferents àmbits d’atenció social en què participa un grup motor de municipis.

  • Gènere: hi han participat un total de 15 municipis i uns 30 professionals (2 sessions de treball).
  • Soledat i envelliment: hi han participat un total de 15 municipis i uns 30 professionals (5 sessions de treball).
  • Garantia alimentària: hi han participat un total de 12 municipis i uns 25 professionals (7 sessions de treball).
  • Convivència: possible àmbit de treball per desenvolupar durant el 2023.

Taula social metropolitana
 

Atenció i cohesió social

L’AMB, en aquest àmbit, treballa la coordinació de polítiques metropolitanes d’atenció social. També col·labora amb institucions per enriquir la reflexió sobre les polítiques socials i desenvolupar una actuació més eficient. Al llarg del mandat destaquen diverses accions i iniciatives.

  • El Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB) és un servei d’atenció i suport a la ciutadania en els casos d’urgències i emergències socials. Complementa la feina que ja es fa des dels serveis d’atenció a les persones dels municipis metropolitans.

    Al llarg d’aquest mandat s’ha incrementat el nombre de municipis adherits al conveni, de 21 a 24, la qual cosa ha suposat que en aquests moments el 66 % de la població metropolitana estigui coberta pel servei del CUESB. S’ha signat una pròrroga del projecte per 2 anys més fins al 31 de desembre del 2024, i cal valorar quin serà el nou model d’atenció a partir del 2025.

     20152016201720182019202020212022Total
    Total de persones ateses964547188639868558891.5116.372

     

    Emergències socials

  • Aquest indicador mostra el cost de viure a la metròpolis en funció de diferents unitats de convivència. 

     2016201720182019202020212022
    Salari de referència ponderat AMB (€)1.048,871.139,171.263,031.321,531.322,521.345,481.447,49


    Salari de referència metropolità

     

    • Taula d’Entitats del Tercer Sector de Catalunya. S'ha realitzat amb la signatura de tres convenis de subvenció amb l’entitat per al desenvolupament de projectes relacionats amb la promoció de les entitats socials, el coneixement del sector social en l’àmbit metropolità i per a la promoció d’internet com a dret fonamental.
    • Fundació Carles Pi i Sunyer. En aquest cas la col·laboració s'organitza en un conveni per quatre anys amb l’entitat per incorporar la mirada metropolitana als estudis que desenvolupa. S’ha implantat en els àmbits de gènere, mercat de treball, LGTBI, convivència i atenció social.

    Més informació 

Igualtat de gènere

Des de l’AMB es treballa per potenciar la metròpolis com un espai compartit per al benestar i la igualtat d’oportunitats amb perspectiva de gènere.

  • S’ha dissenyat una estratègia interna, amb un pla de treball 2021-2023, i un inventari d’actuacions que s’estan desenvolupant des de totes les línies que impulsa l’Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic de l'AMB.

    Aquesta estratègia incorpora indicadors de seguiment transversals i promou que tots els municipis i actors socials i econòmics de la metròpolis també tinguin com a objectius principals posar fi a les desigualtats entre dones i homes i fomentar que les dones puguin contribuir amb igualtat en totes les àrees socials i econòmiques. 

    Polítiques de gènere

  • S’ha donat suport a les iniciatives i als projectes municipals a través dels plans metropolitans. Per tal de poder accedir a aquests recursos, els municipis han d’aplicar una mirada amb perspectiva de gènere. 

    S’ha organitzat una sessió formativa, "Com avaluar projectes amb suport de l’AMB amb perspectiva de gènere", i tant al Pla metropolità de suport a les polítiques socials municipals 2020-2023 com al Pla ApropAMB s’han establert línies de suport i actuacions adreçades a les dones.  
     

  • L’àmbit de treball d’igualtat de gènere de la Taula Social Metropolitana s’ha desenvolupat com a eina de consulta i trobada amb els municipis metropolitans per elaborar projectes compartits i actuacions conjuntes. 

    I en la mateixa línia, s’ha impulsat l’Observatori Metropolità de Gènere com una eina de dades i indicadors de suport per a l’elaboració de polítiques públiques, a través de la col·laboració amb el Consell Comarcal del Baix Llobregat. 

    També l’AMB impulsa directament, participa o col·labora en diferents actuacions, recursos i projectes amb perspectiva de gènere al territori per posar fi a les desigualtats entre dones i homes i fomentar que les dones puguin contribuir amb igualtat en totes les àrees socials i econòmiques.

    Projecte VESTA

    Iniciativa de diferents entitats públiques i del tercer sector que ofereix acompanyament a dones sense llar amb fills i filles a càrrec al territori del Besòs.  

    Projecte VESTA

    Suport La CIBA

    La CIBA és un centre de recursos per a dones impulsat per l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet en col·laboració amb l’AMB.

    És també un espai d'innovació i economia feminista on trobareu espais de formació, de preparació per a l'ocupació, de naixement i acompanyament de projectes culturals i de creació d'una nova economia social, solidària i feminista.

    La CIBA

    Indicadors per sexe del SIMBA

    El Sistema d'Indicadors Metropolitans de Barcelona (SIMBA) de l'IERMB disposa d'un sistema de consulta que permet accedir a una nova categoria d'indicadors estadístics amb les dades desagregades per gèneres.

    Així, les categories de consulta d'aquesta base de dades passen de nou a deu categories: demografia, cohesió social i urbana, habitatge, convivència i seguretat, economia, mobilitat, sostenibilitat urbana, ecologia i territori, governança i la nova d'indicadors per gènere.

    SIMBA

    MetròpolisFPLab

    MetròpolisFPLab és un projecte d'innovació impulsat per l'AMB i la Fundació BCN Formació Professional, amb l'objectiu de posar en valor el talent de l'alumnat de formació professional, apropant-lo al mercat laboral, potenciant l'adquisició de competències clau i fomentant la seva inserció laboral, a través de la metodologia d'innovació oberta en un entorn real.

    Aquest projecte incorpora tot un seguit de reptes amb perspectiva de gènere.

    MetròpolisFPLab

    Innodona

    Aquesta jornada anual de trobada amb les dones directives del territori l’organitza l’Agència d’Innovació i Coneixement del Baix Llobregat i l’Hospitalet (Innobaix) amb el suport de l’Agència de Desenvolupament Econòmic de l’AMB.

    Innodona

    Premis metropolitans

    Un dels guardons està dirigit a empreses liderades per dones. Aquests premis estan impulsats pel Centre d’Empreses del Baix Llobregat, ProCornellà i l’AMB.

    Premis metropolitans

    Taula de Reactivació Econòmica amb perspectiva de gènere

    L'AMB ha endegat un procés per a la revisió i actualització dels objectius i propostes de la Taula de Reactivació Econòmica i Reindustrialització de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.

    Durant tot el procés de revisió i actualització a través de les diferents jornades s'ha tingut en compte la perspectiva de gènere i les dificultats i necessitats de les dones tant des del punt de vista social com de desenvolupament econòmic. 

    Taula de Reactivació Econòmica

Llars vulnerables

La línia de treball de Llars vulnerables del Programa metropolità de foment de la cohesió social ha donat suport econòmic a actuacions municipals dirigides a donar resposta efectiva a les situacions de falta de recursos per fer front al pagament dels subministraments d’energia i aigua, dur a terme auditories i donar eines als usuaris perquè puguin reduir les despeses de subministraments i afrontar l’emergència d’habitatge. Aquest programa forma part del Pla metropolità de suport a les polítiques socials municipals 2020-2023. La segona convocatòria del pla encara és vigent.

En relació amb la primera convocatòria del pla, 16 municipis que van presentar projectes de la línia de treball de Llars vulnerables han executat despeses per import de 624.000 euros durant el període 2020-2022.

Dins del Pla metropolità de suport a les polítiques socials municipals 2016-2019, fins al 2022 s’ha continuat donant suport econòmic als ajuntaments metropolitans que no havien esgotat el fons econòmic plurianual per destinar-lo a mesures contra la pobresa energètica.

Accessibilitat universal

L’Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic de l’AMB ha continuat la col·laboració amb la Federació d’Entitats de Persones amb Discapacitat Física i Orgànica Francesc Layret - COCEMFE Barcelona, que es va iniciar l’any 2016, per al suport a municipis metropolitans en l’impuls de polítiques d’accessibilitat. Aquesta col·laboració s’ha mantingut durant aquest mandat, amb la signatura de convenis anuals per al suport a municipis metropolitans en l’impuls de polítiques d’accessibilitat que han fet possible diferents projectes compartits.

  • Aquesta eina aborda totes les qüestions que poden tenir un impacte directe en els drets i la qualitat de vida de les persones amb discapacitat. Així, de manera transversal, especifica les línies d'actuació que s'han de dur a terme per solucionar els problemes relatius al desenvolupament metropolità i per lluitar contra les desigualtats socials.

    Observatori de la discapacitat

  • Convenis de col·laboració amb la Federació Francesc Layret COCEMFE Barcelona. Diverses jornades de participació per assolir l'objectiu d'impuls a l'accessibilitat i la igualtat d'oportunitats al municipis metropolitans, per presentar eines per dur-lo a terme i productes de consulta com ara infografies, fullets, guies i interactius.

     

  • Una altra col·laboració en actuacions específiques ha estat amb el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, amb el qual es va signar el 2019 un acord marc de col·laboració vigent fins al 2022, que tenia la finalitat de promocionar l’accessibilitat universal als edificis públics dels municipis metropolitans i els següents objectius concrets:

    • Facilitar pautes als ajuntaments de l’àmbit de l’AMB per aconseguir millores reals i pràctiques als edificis públics dels seus municipis.
    • Donar visibilitat a les iniciatives que fomentessin l’accessibilitat i les que facilitessin la inclusió de les persones amb discapacitat.

    Ambdues entitats han manifestat la seva voluntat de seguir treballant conjuntament en la promoció de les polítiques d’accessibilitat, i se signarà un nou acord de col·laboració.

    Els cursos realitzats han estat:

    • L’accessibilitat com a eina de disseny.
    • Accessibilitat per a arquitectes.

Polítiques del temps

Arran de l’adhesió de l’AMB a la Declaració de Barcelona sobre Polítiques del Temps i de la participació en la Xarxa de Governs Locals i Regionals per a les Polítiques del Temps, i en col·laboració amb la Barcelona Time Use Initiative for a Healthy Society (BTUI), l’AMB ha incorporat la perspectiva de l’ús del temps i ha impulsat les polítiques d’usos del temps al territori de l’àrea metropolitana de Barcelona, promovent el treball interinstitucional i amb les organitzacions que actuen al territori posicionant les polítiques d’usos del temps.

Polítiques del temps
 

    • Impuls del Compromís metropolità per les polítiques del temps: el Compromís metropolità per les polítiques del temps és un acord que inclou i articula un recull de propostes d’actuacions i de compromisos que tant l’AMB com els municipis metropolitans volen impulsar en els pròxims anys.
    • Taula de Municipis pel Pacte Metropolità del Temps: espai de trobada, intercanvi i governança amb als municipis metropolitans.
    • Coorganització i impuls de la Time Use Week 2020, 2021 i 2022: setmana internacional per connectar les institucions públiques, les organitzacions, la societat civil i el món de la recerca per avançar junts cap a un ús millor del temps.
    • Anàlisi metropolitana sobre polítiques del temps: l’AMB, en col·laboració amb la BTUI i la Fundació Carles Pi i Sunyer, està elaborant una anàlisi de l’estat actual de les polítiques del temps als municipis de la metròpolis.
    • Assessorament als ajuntaments: assessorament personalitzat amb l’objectiu de posar en marxa una política del temps concreta per a cada municipi. Actualment se’n desenvolupen dos: Sant Cugat del Vallès i Montcada i Reixac.
    • Participació en el projecte europeu TIME4ALL: TIME4ALL és un projecte finançat per la Unió Europea. L’AMB hi participarà durant els anys 2023 i 2024. El projecte vol recopilar i compartir bones pràctiques per donar forma a l’Agenda Local i Regional, entre altres accions.

Plans i programes

Pla metropolità de suport a la cohesió social, l’economia de proximitat i la coproducció de serveis (ApropAMB)

Aquest Pla està dirigit als ajuntaments i s’ha assignat un total de 16,6 milions d’euros als 35 municipis per fer front a la crisi social derivada de l’impacte de la covid-19. L’assignació és el resultat d’un càlcul en què es garanteix un import fix per a cada ajuntament i una part variable aplicant una fórmula de distribució econòmica, d’acord amb els criteris següents: índex d’atur ponderat per població i renda familiar disponible bruta per habitant (aplicada de manera inversa). D’aquesta manera es garanteix una redistribució dels imports. 

LíniaProjectes
1.a Acompanya57
1.b Ecotransforma't2
2.a Educar i gaudir inclusivament de manera segura13
2.b Connectabit17
Total projectes89

 

ApropAMB

 

El Pla metropolità de suport a les polítiques socials municipals 2020-2023

El Pla es concep per donar suport econòmic a les iniciatives municipals que presentin els ajuntaments metropolitans en el marc dels programes de dinamització del mercat de treball i de foment de la cohesió social de l’AMB, amb la finalitat de millorar les condicions de vida de la ciutadania i afavorir les persones més vulnerables, mitjançant un treball cooperatiu, solidari i de col·laboració municipal amb el teixit socioeconòmic metropolità.

S’ha assignat un total de 30 milions d’euros per distribuir entre els 35 municipis metropolitans. L’import que rep cada municipi és el resultat d’un càlcul en què es garanteix un import fix per a cada ajuntament i la part variable de l’assignació s’ha calculat aplicant una fórmula de distribució econòmica, d’acord amb els criteris següents: índex d’atur ponderat per població i renda familiar disponible bruta per habitant (aplicada de manera inversa).

LíniaProjectes
Llars vulnerables30
Accessibilitat universal2
Gènere i identitat6
Garantia alimentària3
Total projectes41

 

Suport a les polítiques socials