Mobilitat sostenible
Gestió de l’estacionament regulat
L’estreta relació que hi ha entre l’alta disponibilitat d’oferta d’aparcament i la generació de models de mobilitat que incentiven l’ús del vehicle privat justifica la necessitat d’intervenir activament en la concreció i definició dels espais que es destinen a l’aparcament de vehicles de motor a l’espai públic.
És per aquest motiu que durant el període 2019-2023 s’ha treballat per impulsar polítiques de gestió de l’estacionament regulat tot donant suport als ajuntaments amb la posada en servei de la plataforma metropolitana d’aparcament, la gestió de places de càrrega i descàrrega i amb nous aparcaments d’intercanvi (P+R).
Plataforma metropolitana d’aparcament
S’ha posat en marxa una plataforma tecnològica que permet regular l’estacionament de vehicles d’una manera homogènia a tot el territori metropolità. El projecte amplia l’àmbit d’aplicació de la plataforma d’aparcament creada i gestionada per B:SM a Barcelona, a tots els municipis de l’àrea metropolitana, a través de la col·laboració de l’empresa pública AMB Informació i Serveis, SA, per facilitar que els ajuntaments s’hi adhereixin. La implementació d’aquesta plataforma suposa la introducció d’una nova modalitat de pagament a les zones d’estacionament regulat, que permet als usuaris fer totes les gestions a través del telèfon mòbil de manera àgil i ràpida mitjançant una app, i evitar que hagin d'anar fins al parquímetre a fer cada operació un cop finalitza el període d’estacionament.
Actualment, els 10 municipis següents ja disposen d’aquesta plataforma: Badalona, Barcelona, Castelldefels, Esplugues de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Santa Coloma de Gramenet, Sant Boi de Llobregat i el Prat de Llobregat.
Des de l’inici del servei (2n trimestre del 2019) s’han efectuat 2.168.704 operacions. Badalona és el municipi que presenta una ràtio més alta d’operacions per plaça: gairebé 30 operacions realitzades a través de l’app.
SPRO
L’aplicació per a dispositius mòbils adreçada a la distribució urbana de mercaderies (DUM) i anomenada SPRO té l'objectiu de millorar l’ordenació i la gestió de les activitats relatives a la DUM a tot el territori de la metròpolis de Barcelona. Facilita les condicions d’ús de l’estacionament en zones regulades en superfície mitjançant les noves tecnologies. És una acció molt valorada pel sector perquè fa homogeni el funcionament a tota la metròpolis.
El 29 de juny del 2020 es va posar en funcionament a Barcelona i sis municipis metropolitans. Avui, l’aplicació és operativa en 10 municipis de la metròpolis: Badalona, Barcelona, Castelldefels, Esplugues de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Santa Coloma de Gramenet, Sant Boi de Llobregat i el Prat de Llobregat.
Des de l’inici del servei el nombre d’operacions mensual ha anat augmentant progressivament, tret dels mesos d’agost, en què l’activitat es redueix considerablement. En total, sense considerar Barcelona, des de l’inici del servei s’han comptabilitzat 988.638 operacions. La ràtio mensual d’ús d’SPRO a la ciutat de Barcelona s’ha consolidat els darrers mesos fins a arribar al màxim absolut durant el mes de març del 2022: 98,8 tiquets oberts per plaça.
Estacionaments P+R
L’AMB, conjuntament amb els ajuntaments metropolitans, ha anat implantant el servei d’aparcaments d’intercanvi, també anomenats P+R (park & ride), per incentivar l’ús del transport públic en combinació amb el vehicle privat. Aquests estacionaments s’ubiquen en àrees especialment habilitades a prop de nodes de transport estratègics (tren, tramvia, bus...) i permeten gaudir de 24 h consecutives d’estacionament reservat. Per a tal fi, s’ha desenvolupat l’app gratuïta AMB P+R Aparcaments d’Intercanvi per facilitar el procediment de registre i ús del servei.
A finals de l’any 2022 s’ha aconseguit integrar-la en l’app AMB Mobilitat, que es consolida com l’aplicació de referència de la mobilitat metropolitana. Actualment es disposa de 8 estacionaments P+R a l’àrea metropolitana, que corresponen a un total de 479 places, situats als municipis de Castelldefels, Cervelló (2), Cornellà, el Papiol, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern i Viladecans.
Harmonització de les ordenances municipals metropolitanes
L’Àrea Metropolitana de Barcelona en l’actualitat no té competències municipals sobre la regulació i la gestió de la circulació de vehicles i vianants, l’estacionament regulat, els aparcaments d’intercanvi o el foment del vehicle elèctric.
En aquest sentit, l’AMB treballa des de fa anys en la definició de recomanacions tant per introduir nous elements en ordenances municipals com per harmonitzar-ne el contingut amb l’objectiu de recollir una estratègia comuna a escala metropolitana.