Mobilitat sostenible
Desplegament i gestió de zones de baixes emissions
El 25 de juliol del 2019 es va signar l’Acord de Govern de l’AMB del mandat 2019-2023, que en els principis d’acció estableix una mobilitat sostenible i de baixes emissions.
Altres documents estratègics sobre la mobilitat en l’àmbit metropolità també assignen a l’AMB un paper de suport al desenvolupament de zones de baixes emissions (ZBE) de caràcter local, com les propostes del Pla metropolità de mobilitat urbana 2019-2024 i el Pla de mobilitat sostenible 2020-2023.
El Pla d’actuació metropolità per al mandat 2019-2023 recull una sèrie d’actuacions orientades a aplicar la ZBE de les rondes de Barcelona l’1 de gener del 2020 i fer-ne un seguiment (actuació 11.2.10), impulsar la creació de ZBE de caràcter local als diferents municipis de l’AMB (actuació 11.2.11) i desplegar la plataforma tecnològica metropolitana de gestió de la ZBE, el Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats i una ordenança fiscal reguladora (actuació 11.2.9) amb el propòsit d’impulsar la mobilitat sostenible al territori metropolità com a element fonamental de la lluita contra la contaminació atmosfèrica generada pel trànsit.
L’AMB treballa, doncs, per impulsar el desplegament de zones de baixes emissions en els municipis metropolitans amb el triple objectiu d’assolir una reducció en l’ús del vehicle privat, reformar l’espai públic per avançar cap a una mobilitat més sostenible i neta i millorar la qualitat de l’aire dels municipis metropolitans.
ZBE Rondes de Barcelona
La ZBE Rondes de Barcelona és una àrea de més de 95 km2 que inclou Barcelona i els municipis del voltant de les rondes, on es restringeix progressivament la circulació dels vehicles més contaminants. Aquesta és una de les mesures municipals per vetllar per la qualitat de l’aire que respirem i garantir el dret a la salut dins la ciutat.
L’1 de gener del 2020 es va posar en funcionament activant la prohibició permanent de circulació dins la ZBE a turismes (M1), motos i ciclomotors (L) sense distintiu ambiental de la DGT. Durant els anys 2021 i 2022 s’ha anat ampliant la prohibició d’entrada de vehicles a furgonetes, camions, autobusos i autocars als quals no els correspon distintiu ambiental de la DGT.
Durant el període d’implementació de la ZBE el parc circulant s’ha ambientalitzat de manera notable, i en destaca la dràstica reducció dels vehicles que circulen sense distintiu. Abans de la implantació de la ZBE, els vehicles sense distintiu eren el 20 % del total del parc circulant. A la fase 1, quan encara no se sancionava a cap vehicle, aquest percentatge va caure fins al 6 % del total i a la fase 3 (setembre 2021), quan els turismes, ciclomotors i motocicletes sense distintiu tenien restringida la circulació, la presència d’aquests vehicles era residual (2 %). Per la seva banda, els vehicles amb distintiu ambiental B, tot i que encara no pateixen cap restricció, també s’han anat reduint. La seva proporció dintre del parc circulant s’ha reduït 16 punts percentuals (2 punts des de la fase 1). Per la seva banda, els vehicles amb distintiu C i ECO han augmentat 31 i 7 punts percentuals respectivament (3 i 4 punts des de la fase 1).
Aquesta renovació del parc de vehicles ha comportat que es redueixin els factors d’emissió de cada contaminant a tot l’àmbit de la zona de baixes emissions. La quantitat de contaminats per quilòmetre que emeten els vehicles ha davallat substancialment des d’abans de la implantació de la ZBE fins a la fase 3. En destaca la reducció del 51,0 % en el cas dels NOx, el 18,5 % de les PM10 i el 24,7 % del carboni negre (BC).
ZBE locals
Amb posterioritat a l’entrada en funcionament de la ZBE Rondes de Barcelona, i per tal de donar compliment a la Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica, s’han implementat dues ZBE d’àmbit local: una a Sant Cugat del Vallès i l’altra a Sant Joan Despí.
Així mateix, s’ha estat treballant molt intensament amb l’Ajuntament de Badalona per tal de preparar la posada en marxa de la seva ZBE local. Properament s’implementaran ZBE en altres municipis, amb el suport tècnic de l’AMB, de cara a arribar a una futura ZBE metropolitana.
-
ZBE a Sant Cugat del Vallès
El 15 de març del 2021 es va aprovar definitivament l’Ordenança municipal de la zona de baixes emissions (ZBE) de Sant Cugat del Vallès, la qual es va publicar al BOPB el 13 d’abril del 2021. Des de llavors, s’han dut a terme les restriccions següents: l’1 de novembre del 2021 va entrar en vigor el règim sancionador per als turismes (M1), les motocicletes i els ciclomotors (categoria L) als quals no els correspon distintiu ambiental i l’1 de maig del 2022, per als vehicles comercials (N1, N2, N3) i de transport de passatgers (M2 i M3).
-
ZBE a Sant Joan Despí
El 27 de maig del 2021 es va aprovar definitivament l’Ordenança relativa a la restricció de la circulació de determinats vehicles a Sant Joan Despí amb l’objectiu de preservar i millorar la qualitat de l’aire, la qual es va publicar al BOPB el 25 de juny del 2021. L’1 de gener del 2022 va entrar en vigor el règim sancionador per a vehicles sense etiqueta ambiental.
-
ZBE Badalona
El 31 de gener del 2023 es va aprovar definitivament l’Ordenança reguladora de la restricció de la circulació a la ciutat de Badalona amb l’objectiu de preservar i millorar la qualitat de l’aire. Aquesta preveu que el règim sancionador per a turismes, motocicletes i ciclomotors sense etiqueta ambiental s’iniciï l’1 de gener del 2024 i que el règim sancionador per a furgonetes, camions i autobusos i autocars sense etiqueta ambiental s’iniciï l’1 de juliol del 2024.
Gestió i model de referència
A través del reglament es gestionen els canals d’atenció, informació i registre d’exempcions i autoritzacions. Fins a finals de setembre del 2022, es va comptabilitzar un total acumulat de més de 180.000 sol·licituds acceptades, més de 50.000 autoritzacions diàries, 14.000 persones ateses presencialment i 4.000 trucades mensuals ateses. El lloc web informatiu presenta una dada acumulada de més d’1,3 milions de registres i l’eina de consulta d’etiqueta i matrícula supera les 3.000 consultes mensuals. La coordinació tecnològica del projecte abasta 200 càmeres de lectura de matrícules.
La ZBE Rondes BCN, model de referència
L’AMB és un referent estatal pel que fa a les zones de baixes emissions. L’AMB ha col·laborat amb la Comisión de Transportes, Movilidad Sostenible y Seguridad Vial de la FEMP en l’elaboració de la Guía técnica para la implementación de zonas de bajas emisiones.
La guia és eminentment pràctica, basada en l’experiència real de l’AMB d’implantació de la ZBE Rondes de Barcelona, que, amb més de 95 km2, és la més gran del sud d’Europa, amb prop de dos milions d’habitants distribuïts en cinc municipis.
A més a més, s’ha avançat en el camí de la conscienciació sobre la importància de la qualitat de l’aire que respirem, mitjançant el desenvolupament d’un visor que integra dades de contaminants a temps real i previsió de dades que permet planificar rutes amb aquesta variable, mitjançant la campanya "Contaminació i salut" i la coorganització del 1r i 2n Congrés de l’Aire.