Mobilitat sostenible

Mobilitat sostenible

Dinamització de fons europeus

La gestió de fons europeus és cabdal per optimitzar la despesa que comporta la realització de projectes per promoure la mobilitat sostenible, així com per innovar i aprendre d’altres experiències europees participant en projectes d’àmbit internacional. En total, s’han obtingut gairebé 48 M€ provinents de diferents programes de fons europeus (FEDER, EIT, Horizon Europe i Next Generation EU).

FEDER

Arran del conveni de col·laboració signat el 30 d’agost del 2017 entre l’AMB i la Generalitat de Catalunya per al desenvolupament d’actuacions dins dels eixos prioritaris 2, 4 i 6 del Programa operatiu d’inversió en creixement i ocupació FEDER Catalunya 2014-2020, la Direcció de Mobilitat Sostenible ha dedicat un total de 6 M€ al cofinançament de projectes com el desenvolupament de la ZBE, la implantació d’electrolineres, l’execució de quilòmetres de la xarxa Bicivia i la realització de nous aparcaments Bicibox.
 

FEDER

EIT-UM

L’EIT Urban Mobility és una entitat que deriva del programa europeu Horizon 2020, i ha esdevingut la principal comunitat europea d’innovació en mobilitat urbana. Amb la implicació d’algunes ciutats que fan de laboratoris vius, els seus socis industrials, d’investigació i acadèmics treballen per demostrar com les noves tecnologies poden solucionar problemes reals a les ciutats a través del transport de persones i mercaderies de manera més intel·ligent i eficient. 

L’AMB és soci fonamental d’aquesta entitat des de l’any 2020 i participa en diferents comitès com les General Assemblies, el City Club, el Academy Advisory Board, els Steering Commitees, etc.

Cada any publiquen convocatòries per promoure i finançar projectes sobre diferents temàtiques en el marc de la mobilitat sostenible. L’AMB ha participat en 14 projectes, cofinançats amb un total de 0,4 M€ i n’ha liderat 2: Hallo i Inclusify. 

EIT-UM metropolità
 

HORIZON EUROPE

SMART-MR: el projecte Sustainable Mesasures for Achieving Resilient Transportation in Metropolitan Regions (SMART-MR) vol afavorir la transició a un futur urbà de baixes emissions de carboni. L’objectiu és aconseguir mesures sostenibles per a les ciutats donant suport a les autoritats locals i regionals en la millora de les polítiques de transport i mobilitat.

SMART-MR

USER-CHI: aquest projecte té com a objectiu principal potenciar la mobilitat elèctrica a Europa mitjançant la recerca de solucions innovadores per a infraestructures de càrrega de vehicles elèctrics centrades en l’usuari. El projecte vol impulsar un mercat de mobilitat elèctrica a gran escala mitjançant el desenvolupament de solucions intel·ligents integrades, nous models empresarials i noves condicions reguladores en cinc àrees urbanes nodals dels corredors TENT-T (Trans-European Transport Network): l’Àrea Metropolitana de Barcelona, Roma, Berlín, Budapest i Turku.

A part de beneficiar-se de les demostracions i el coneixement relacionat amb infraestructures innovadores i solucions intel·ligents que es generaran al llarg del projecte, l’AMB desenvoluparà una prova pilot a l’àrea metropolitana, aprofitant el sistema d’electrolineres actual. 

USER-CHI

URBANE: Upscaling Innovative Green Urban Logistics Solutions Through Multi-Actor Collaboration and Physical Internet-Inspired Last Deliveries és un projecte que té per objectiu desenvolupar noves solucions per a la distribució urbana de mercaderies d’últim quilòmetre, tot combinant vehicles més nets amb models de repartiment de l’espai públic.

En l’àmbit metropolità, s’implementarà un cas pilot per optimitzar el funcionament d’un operador de ciclologística mitjançant un sistema RFDI. El paper de l’AMB serà de seguiment d’aquesta implementació i de difusió de coneixement als municipis metropolitans.

Next Generation EU

El 16 de juny del 2021, la Comissió Europea va aprovar el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) com a pas previ a la seva aprovació pel Consell de la UE. El Govern espanyol va aprovar posteriorment el Pla de recuperació, transformació i resiliència (PRTR) per aplicar el MRR a l’Estat espanyol. Aquest està articulat a partir de quatre eixos (transició ecològica, cohesió social i territorial, digitalització i igualtat de gènere), que es materialitzen en 30 components. El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) lidera 3 dels 30 components inclosos en el PRTR, dos dels quals estan relacionats amb la mobilitat i el transport (components 1 i 6), on s’estructuren les inversions i els ajuts al sector dirigides a les comunitats autònomes, administracions locals i empreses, i un tercer (el component 2) lligat a la política d’habitatge i Agenda Urbana.

La primera convocatòria d’ajuts publicada pel MITMA el 2021 (Programa de ayudas a municipios para la implantación de zonas de bajas emisiones y la transformación digital y sostenible del transporte urbano) va permetre als ajuntaments i també a l’AMB presentar projectes que, al seu criteri, s’adaptessin més a les necessitats del seu territori per impulsar la creació de zones de baixes emissions i transformar sosteniblement i digitalment el sistema de transport públic.

L’AMB va obtenir finançament per valor de 40 M€, l’import màxim total a què optava. D’aquesta manera, l’AMB rep el 100 % de la inversió necessària prevista per als 18 projectes que l’AMB i els municipis metropolitans van acordar el setembre del 2021. En el conjunt de municipis, sota el suport i la coordinació de l’AMB, es va obtenir finançament per valor de 158,6 M€. Aquests 158,6 M€ dels fons Next Generation EU permetran finançar actuacions estratègiques per a la metròpolis de Barcelona:

  • Transformació de les flotes de transport públic a un model de zero emissions: es podran comprar 149 busos elèctrics per a la flota de Bus Metropolità.
  • Impuls de la mobilitat activa i la bicicleta: es dedicaran 7 M€ a la creació i implantació del nou servei AMBici. També es dedicaran 11 M€ a completar la Bicivia i a l’expansió del Bicibox.
  • Accelerar la implantació de les zones de baixes emissions locals: amb la sol·licitud d’aquests fons, entre l'AMB i els municipis s’opta a aconseguir desplegar 5 noves ZBE i reforçar les existents.
  • Digitalització per a la millora dels serveis públics de transport, més eficiència del sistema, millora de l’accessibilitat i avantatges per a l’usuari del transport públic. 

La segona convocatòria d’ajuts del mateix programa es basa en les bases reguladores de la primera convocatòria (Ordre TMA/892/2021, de 17 d’agost) però afegeix una nova clàusula que fa que l’AMB no s’hi pugui presentar directament. Tot i així, l’esforç de coordinació amb els municipis metropolitans ha fet que 28 de les 64 actuacions per a les quals 19 municipis metropolitans han demanat finançament corresponguin a serveis de mobilitat de l’AMB, per un import de 36 milions d’euros. 

Aquests nous ajuts, pendents de resoldre per part del Govern central, es volen dedicar a la compra de 84 busos elèctrics o d’hidrogen nous i la creació de tres ZBE locals, entre d’altres.

També s’han previst 12 M€ per completar la xarxa Bicivia, 6 nous aparcaments de gran capacitat del servei Bicibox i 19 M€ per millorar les parades de Bus Metropolità. Concretament, dels 82 M€ als quals s’opta, 36 milions (un 44 % del total), serviran per finançar projectes i serveis de l’organisme metropolità. El potencial de subvenció al qual optaven tots els municipis era de 90 milions d’euros; per tant, se supera el 90 % del màxim que se'ls podia atorgar.