Emergència climàtica i educació ambiental

$escapeTool.html($imatgeTextAlternatiu_)

Educació ambiental vers la sostenibilitat

L’objectiu del mandat ha estat intensificar el programa d’educació ambiental Compartim un Futur, especialment després de la davallada que va suposar el període de pandèmia de la covid-19. També s’han volgut estendre, territorialment i sectorialment, les actuacions d’educació ambiental amb un esforç per ampliar la difusió de les activitats proposades o creant, per exemple, activitats dissenyades específicament per a persones amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE). Totes les actuacions aplicades s’han dut a terme tenint en compte els objectius del PREMET25.

Educació ambiental

Intensificar el programa Compartim un Futur

El programa d’educació ambiental de l’AMB Compartim un Futur, amb més de 30 anys d’història, disposa de dues programacions totalment desenvolupades al llarg dels cursos o temporades des del 2014: l’oferta de formació reglada (FR) i l’oferta de ciutadania i formació no reglada (FNR). El tipus i el nombre d’activitats (més de 120) han incrementat quant a línies temàtiques, com la d’alimentació sostenible dins de l’eix de recursos i residus, o la incorporació d’activitats de l’eix de territori, ecologia i biodiversitat, entre d’altres.

La participació durant el període de pandèmia de la covid-19 va suposar una davallada important en les xifres de participants, perquè per primera vegada es van haver d’aturar les visites a les instal·lacions metropolitanes de tractament d’aigua i de residus, fet que va suposar una oportunitat per convertir en telemàtiques algunes activitats. Tanmateix, durant el curs 2021-2022 s’ha tornat a xifres prepandèmiques i s’ha recuperat el ritme de reserves anterior, tal com es pot observar en el gràfic següent.

L’actuació relacionada amb el desenvolupament del bloc educatiu de projectes amb la metodologia aprenentatge servei (ApS) s’ha consolidat clarament durant el mandat. Les xifres del gràfic ho corroboren: el curs 2018-2019 només es va fer l’acompanyament de tres projectes en centres educatius metropolitans. En canvi, el curs 2021-2022 s’ha tancat amb el seguiment i suport a trenta-tres projectes de caire ambiental amb aquesta metodologia.

El tipus de projectes relacionats amb els eixos ambientals del programa es mostren en el gràfic següent:

Estendre les actuacions d’educació ambiental

Aquest objectiu correspon a la difusió del programa Compartim un Futur incorporant objectius estratègics i transversals com la perspectiva de gènere i la inclusió. Durant aquest període s’han dut a terme una sèrie de tasques en aquest sentit: s’ha integrat la perspectiva de gènere en tots els guions educatius; s’ha creat un guió intern d’orientació per a formadors i educadors;  s’ha produït un vídeo divulgatiu, i també s’han impartit formacions a l’equip tècnic del Servei d’Emergència Climàtica i Educació Ambiental. 

Pel que fa a la inclusió, les activitats dissenyades específicament per a persones amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) han estat revisades i desenvolupades per tal de transmetre el missatge educatiu de manera més adient a aquest col·lectiu.

També s’estan duent a terme actuacions dins el programa tenint en compte els objectius del PREMET25, algunes de totalment assolides com per exemple la creació d’una activitat centrada en el sistema alimentari per a públic adult o una activitat sobre els hàbits de consum de moda i l’impacte dels residus tèxtils. Altres actuacions es troben en curs i es duran a terme properament dins el període de vigència del programa.

La concreció de la presència del Compartim un Futur al territori metropolità, malgrat que no està específicament definida en un únic espai físic, sí que es mostra present en altres contextos del territori, com els parcs metropolitans, on hi ha les aules ambientals on es poden fer activitats del programa, o les instal·lacions de tractament d’aigua i de residus que, a més del circuit corresponent, disposen d’aules específiques per a la realització de tallers complementaris a la visita de la instal·lació. Abans de fer una proposta d’actualització d’una instal·lació existent, o bé en el cas de plantejament de disseny d’una de nova, l’equip tècnic del Servei de Prevenció i Gestió de Residus consulta l’equip tècnic de la secció d’Educació Ambiental per preveure els espais que seran necessaris i funcionals per a les visites guiades a les instal·lacions.

Activitat d’un projecte d’aprenentatge servei comunitari en el marc del programa Compartim un Futur

 

Per acabar, es destaca especialment durant aquest mandat 2019-2023 l’aprovació del nou Programa metropolità d’educació per a la sostenibilitat 2030 (PMES30) on es descriuen les línies principals d’actuació amb horitzó 2030. Els cinc grans objectius vertebradors d’aquest programa fan referència a la constitució d’un nou servei educatiu a l’AMB, a la revisió i actualització del contingut i de les temàtiques per adaptar-ho als nous paradigmes i reptes; a la innovació i reforç de les metodologies didàctiques; al reforç de les xarxes i les aliances, i arribar a tots els col·lectius i persones del territori mitjançant diferents estratègies de difusió i d’adaptació de recursos.