Taxi

Durant aquest mandat, l’IMET ha implementat un seguit d’accions orientades a facilitar als professionals del sector les eines necessàries per assolir un servei adequat a la nova forma de mobilitat de les ciutats metropolitanes. 

Un dels grans reptes que hem suportat durant aquests anys ha sigut la pandèmia de la covid-19 i els efectes que ha generat. Davant d’aquesta situació, l’IMET ha hagut de trobar els mecanismes per donar resposta a les necessitats dels professionals del taxi, mitjançant l’execució de mesures que ajudessin a reduir l’impacte que suposava per al sector. 

En un mandat marcat pel conflicte entre el taxi i els vehicles VTC, i en què ha finalitzat la moratòria establerta al Reial decret llei 13/2018, de 28 de setembre, l’IMET ha assolit les competències atorgades per la Generalitat de Catalunya de regular la nova autorització urbana de VTC a l’àmbit de l’àrea metropolitana de Barcelona, en compliment del Decret llei 9/2022, de 5 de juliol.

Finalment, durant aquest període s’ha treballat en la creació del nou servei Picmi Taxi, disponible a l’aplicació AMB Mobilitat, que consisteix en la digitalització de les peticions que es fan a mà alçada i que permet als usuaris demanar un taxi al carrer des del seu mòbil. El projecte  facilitarà la modernització d’aquest actor clau en la mobilitat de l’àrea metropolitana de Barcelona, i la seva integració amb els altres mitjans de transport metropolitans.

TAXI

Millora de la qualitat

En el període 2019-2023, l’IMET ha continuat treballant en la millora de la qualitat global del servei, mitjançant l’aplicació d’un seguit de canvis normatius:

  • Canvis reglamentaris sobre les condicions d’explotació de la llicència amb assalariats i aprovació d’una nova normativa per a la contractació de nous conductors i conductores.
  • Modificació del l’article 37.1 del Reglament metropolità del taxi, que permet regular la prestació del servei davant de circumstàncies que comportin afectacions generals a la mobilitat, com la pandèmia de la covid-19.
  • Nou procediment per donar de baixa un taxi: si no hi ha destrucció del vehicle, s’ha de pintar sencer de negre i les plaques de matrícula han de ser blanques i negres. 
  • Ampliació del període d’antiguitat màxima dels taxis: un any més per als que la compleixen durant el 2023 i dos anys per als que l’assoleixen el 2020, el 2021 o el 2022.
  • Modificació del Reglament metropolità del taxi per incloure l’app de peticions a mà alçada digital i l’obligatorietat del mòdul apagat en la recollida de la tarifa 3.

Atès l’impacte generat per la covid-19, l’IMET també ha regulat sobre els aspectes següents: 

  • Oferta de taxis que podien treballar durant l’estat d’alarma, per ajustar-se, en cada moment, a la demanda del servei. 
  • Pròrroga de la caducitat de la ITV i de la revisió metropolitana.
  • Congelació de les tarifes del taxi per al 2021.

Modernització de la flota

Un dels aspectes principals en la millora del servei és l’actualització de la flota de vehicles, per a la qual s’han dut a terme les actuacions següents:

  • Manteniment de la prohibició d’aplicar vehicles dièsel a llicències de taxi des del gener del 2019.
  • Els vehicles que s’han autoritzat durant aquest període han estat híbrids, amb GLP, gas natural o elèctrics. En conseqüència, el percentatge del parc de taxis que circula amb energies netes ha augmentat fins al 65 %.
  • S’ha continuat treballant per la qualitat, el nivell d’exigència i el compliment de les revisions metropolitanes tot vigilant l’estat de conservació dels vehicles i fent un seguiment del compliment dels requeriments interposats.
  • L’IMET ha renovat l’any 2022 el distintiu de garantia de qualitat ambiental per a la flota de taxis de baixes emissions per part de la Generalitat de Catalunya, de què disposa des de l’any 2016.

Xarxa de parades

L’IMET ha treballat conjuntament amb els departaments de mobilitat dels ajuntaments metropolitans en el manteniment de la xarxa de parades i en l’impuls de projectes per apropar el taxi a la ciutadania i racionalitzar la mobilitat. En aquest marc ha estat possible:

  • La consolidació d’una xarxa de 424 parades de taxi, 326 a Barcelona i 98 en altres municipis.
  • La posada en marxa del projecte de microparades a la ciutat de Barcelona, amb la voluntat d’estendre-les a altres punts de l’àmbit metropolità. De les 326 parades que hi ha a Barcelona, 54 ja són microparades. 
  • La millora de la senyalització de les parades de taxi, per tal de fer-les més visibles i fomentar que la ciutadania en faci ús. D’aquesta manera, s’afavoreix la reducció del nombre de quilòmetres que els taxistes han de fer en buit per buscar passatgers. 
  • L’estudi, conjuntament amb els ajuntaments i els representants del sector, de les noves senyalitzacions de girs i carrils taxi en els punts que permeten millorar la seva velocitat comercial, sempre que s’adaptin als objectius de mobilitat de les ciutats.
  • La promoció i difusió de les línies d’ajut o bonificacions per als vehicles amb energies alternatives que s’han anat aprovant en altres administracions.
  • La promoció i difusió dels punts de recàrrega per a vehicles elèctrics a través de la web de l’IMET.

Picmi Taxi

Picmi Taxi és el nou servei digital amb el qual els usuaris de taxi poden demanar-ne un amb el seu mòbil a través de l’app AMB Mobilitat. Les peticions Picmi consisteixen en la digitalització de les peticions que habitualment es fan a mà alçada al carrer.

Quan hi ha una petició Picmi per part d’un client a través de l’app AMB Mobilitat, l’app avisa els taxistes que estan més a prop de l’usuari per tal que un d’ells accepti el servei.

L’algoritme d’assignació adjudica el servei a un d’aquests taxistes, tenint en compte factors com el temps d’arribada a la ubicació on es troba el client i si el taxi està estacionat en una parada propera. L’usuari podrà saber quants minuts trigarà a arribar un vehicle al punt de recollida indicat i, tenint aquesta dada, podrà acceptar o rebutjar el servei. Tanmateix, no es pot pagar mitjançant l’app. 

Cal destacar que és la primera solució pública que disposa d’aquestes característiques a tot el món i que dona resposta a una petició reiterada per part del sector del taxi de disposar d’una aplicació pública que inclogui tota la flota metropolitana. 


 

Relació amb les organitzacions del sector

Al llarg del mandat, l’IMET ha treballat de manera continuada amb les organitzacions del sector mitjançant el consens a l’hora d’adoptar mesures que contribueixen a la millora de la feina dels taxistes. El març del 2021 es va efectuar la consulta per escollir els representants de la Taula Tècnica del Taxi, votació que per primera vegada va ser telemàtica. Els acords assolits en aquestes reunions entre l’IMET i les associacions de taxistes han permès:

  • Liberalitzar el servei en moments clau de demanda de taxis com ara els caps de setmana i esdeveniments importants (Mobile World Congress, Primavera Sound, Sónar, etc.).
  • Adequar els espais destinats al servei de taxi a les ciutats, com les parades i els carrils taxi, amb participació activa de les organitzacions del sector i dels ajuntaments metropolitans.
  • Seguir treballant en col·laboració amb AENA per millorar les condicions i els sistemes d’espera dels taxis a les zones habilitades a les dues terminals de l’aeroport de Barcelona.
  • Acordar un pla de xoc per al sector del taxi per fer front a la crisi derivada de la covid-19.
  • Participació en les reunions periòdiques del Consell Català del Taxi: assistència de la direcció de l’IMET a les reunions de la Comissió Territorial de Barcelona del Consell del Taxi, al Ple del Consell del Taxi i a les diferents comissions de treball.

Taxis i VTC

Envers el conflicte entre el taxi i els VTC, l’IMET ha participat en les reunions amb els representants del sector i el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya. Les accions efectuades en aquest context han estat:

  • Organització de reunions específiques amb els representants dels taxistes per tractar el problema del taxi i els VTC respecte a la proporció 1/30.
  • Participació activa en les trobades, amb la Generalitat de Catalunya i les organitzacions del sector, tant del taxi com dels VTC, en relació amb el control dels VTC i les denúncies per infracció del Reglament metropolità de VTC.
  • Col·laboració amb el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya amb l’objectiu de definir els aspectes reglamentaris de la prestació del servei dels VTC a l’àmbit metropolità, atès que en compliment del Decret llei 9/2022, de 5 de juliol, l’IMET ha assolit les competències per atorgar i regular la nova autorització de VTC de caràcter urbà a l’àmbit de l’àrea metropolitana de Barcelona. 
  • D’acord amb els requisits establerts al Decret llei 9/2022, de 5 de juliol, l’IMET ha atorgat 365 autoritzacions VTC de caràcter urbà en data 21 de març del 2023.

Comunicació

Durant aquest període, s’ha impulsat la comunicació de la informació d’interès per als usuaris del servei i per als taxistes a través de les plataformes digitals. 

En primer lloc, s’ha continuat publicant informació rellevant al compte de Twitter de l’IMET @AMBtaxi. A més, s’ha millorat el funcionament de l’app de notificacions Taxi al dia, dirigida als taxistes en actiu, per fer més efectiva l’arribada de missatges al sector. Des de l’anterior mandat, ha generat més de 1.000 missatges sobre les novetats normatives i els esdeveniments diaris amb previsible demanda de taxis. 

També s’han mantingut els punts d’informació tàctil a les terminals de l’aeroport que informen els passatgers sobre els preus aproximats d’un trajecte amb taxi.

 

Servei d’inspecció 

L’IMET ha intensificat el nombre d’inspeccions en els principals punts de demanda de taxis (aeroport, port de Barcelona i estació de Sants) per controlar que es compleixen els estàndards de neteja del vehicle i que el taxista duu una indumentària correcta, així com el cobrament d’imports adequats d’acord amb les tarifes aprovades i la captació de passatgers. D’altra banda, també s’han programat inspeccions nocturnes conjuntament amb la Guàrdia Urbana de Barcelona per evitar l’intrusisme i les males praxis.

 

Accés a l’activitat del taxi

De novembre de l’any 2019 a novembre del 2022, un total de 5.910 persones s’han inscrit a les proves d’accés a la credencial de taxista, de les quals 5.751 s’han presentat a examen i, d’aquests, 2.398 han resultat aptes. 

 

Accions de formació 

L’IMET ha programat principalment cursos de formació adreçats a dos col·lectius diferenciats:

  • El Cos dels Mossos d’Esquadra, la Guàrdia Urbana de Barcelona i les policies locals de diverses ciutats metropolitanes, per tal de donar a conèixer la normativa del taxi i els supòsits sancionables.
  • Diverses escoles de primària de l’àrea metropolitana, per tal que els infants coneguin el servei públic que fan els taxis grocs i negres. 


 

Comunicació i  promoció 

Per promocionar l’ús del servei de taxi, durant aquests 4 anys l’IMET ha posat en marxa algunes campanyes d’opis i banderoles en diversos municipis metropolitans. Tanmateix, una de les campanyes de comunicació més importants per al taxi, ha estat la de finals del 2022, sobre el nou servei digital Picmi Taxi, en la qual  no només s’han fet servir cartells i banderoles, sinó que també s’han contractat espais publicitaris als diaris digitals i en paper i s’han fet falques a la ràdio.