Cicle integral de l’aigua

$escapeTool.html($imatgeTextAlternatiu_)

Abastament

Les fonts de recurs del sistema de subministrament d’aigua potable metropolità són principalment aigües superficials dels rius Ter i Llobregat, les aigües subterrànies dels aqüífers metropolitans i l’aigua dessalada procedent de la instal·lació de tractament d'aigua de mar (ITAM) del Llobregat. Totes aporten el cabal necessari per al subministrament d’aigua potable als abonats, que són més d'1.640.000.

Durant aquest mandat, cal destacar la gestió de la situació generada per la pandèmia de la covid-19. El servei d’abastament d’aigua potable va estar garantit en tot moment gràcies als plans de contingència que van establir les companyies subministradores.

En finalitzar el confinament establert l’any 2020 es va produir una disfunció en la facturació de l’aigua a causa de l’increment del consum domèstic durant el confinament, la manca de lectures durant aquest període i les estimacions realitzades d’acord amb consums anteriors. La intervenció de l’AMB va permetre corregir aquest efecte.

Abastament d'aigua potable

En el període 2019-2022 hi ha hagut un increment de l’aigua subterrània captada i una disminució del cabal aportat, procedent de la conca del Ter, que ha passat del 30 % del 2018 al 17 % del 2021.

El cabal subministrat a l’àrea metropolitana es troba al voltant dels 215 hm3/any. El consum domèstic és el principal ús, a excepció de Castellbisbal on, pel tipus de teixit del municipi, els principals consumidors són els usuaris industrials, considerats com a no domèstics. Tot i que el cabal registrat en tot el territori es troba al voltant de 175 hm3/any, amb un rendiment tècnic mitjà d’un 84 %, la realitat és que cada xarxa municipal té les seves característiques hidràuliques pròpies i cal tractar-la sistema per sistema.

Respecte a les dotacions domèstiques, aquestes s’estimen al voltant de 106 litres per habitant i dia i, per tant, en valors propers al llindar de 100 litres per habitant i dia establert per l’ONU.

Abastament

Seguiment i control d’explotació

Durant els darrers quatre anys s’han continuat revisant les despeses de l’empresa metropolitana de gestió del cicle de l’aigua (Aigües de Barcelona, Empresa Metropolitana de Gestió del Cicle Integral de l’Aigua, SA), de manera que s'ha aconseguit conèixer millors els aspectes tècnics, organitzatius, econòmics i financers de l’activitat.

Juntament amb l’empresa Aigües de Castellbisbal, Empresa Mixta, SL, s’ha formalitzat el comitè de seguiment del servei d’abastament de Castellbisbal, òrgan que permetrà millorar el seguiment i el control de l’explotació.

Per tal de millorar el coneixement sobre els usos de l’aigua, juntament amb l’IERMB, mitjà propi de l’AMB, s’ha elaborat l’Enquesta sobre aigua i usos en el sector domèstic de l’àrea metropolitana de Barcelona. Aquesta enquesta constitueix una eina estadística que permet obtenir dades sobre l’ús final residencial de l’aigua usos interiors i exteriors a fi de quantificar-ne la demanda en funció de la tipologia edificatòria i de les característiques de l’habitatge (per exemple, elements i sistemes d’estalvi instal·lats, vegetació de les zones enjardinades o piscines) i de la llar (composició, nivell de renda, ús responsable de l’aigua, etc.).

Instal·lacions

Les inversions en la xarxa de subministrament es duen a terme amb l’objectiu d’evitar l’envelliment de la xarxa i millorar el rendiment i l’eficiència d’aquesta. En el context de l’empresa metropolitana de gestió del cicle de l’aigua, amb un àmbit de gestió de 23 municipis metropolitans, s’han aprovat els plans d’inversions pels següents imports:

2019202020212022
29,7 M€31,0 M€32,1 M€31,0 M€

 

S’ha treballat en la redacció d’un pla quinquennal que permeti millorar la planificació dels pròxims plans d’inversió, que s’aproven anualment.

El Consell Metropolità de l’AMB va aprovar el 30 d’abril del 2019 un pla d’acció per al tractament i l’erradicació de l’amiant en els 36 municipis metropolitans, tot reconeixent la magnitud del problema pel que fa a les possibles afectacions a la salut de la població en general i, especialment, a la dels treballadors que poguessin estar exposats a aquests materials si no es prenen les mesures adients. Alineats amb aquest pla, la DSCA ha redactat el Pla d’erradicació de l’amiant a les xarxes d’abastament d’aigua potable en baixa dels sistemes metropolitans.

Regulació del servei d’abastament

El 8 de gener del 2020, la Generalitat de Catalunya va aprovar el Pla especial d’actuació en situació d’alerta i eventual sequera en què s’estableix l’obligació per als municipis de més de 20.000 habitants de redactar plans d’emergència en situacions de sequera. Des de llavors, l’AMB, com a titular del servei d’abastament d’aigua potable, ha portat a terme tot un seguit d’actuacions consistents en l’assistència tècnica als ajuntaments metropolitans en la redacció dels seus plans i en labors de coordinació.

Pel que fa als comptadors d’aigua potable, s’ha dut a terme l’estudi de la situació actual, ja que hi ha diferents tipus de gestió. S’ha posat en marxa una licitació per tal de redactar un estudi relatiu al subministrament i manteniment dels comptadors de l’aigua potable que ha de permetre a aquesta administració controlar els aspectes del servei no regulats actualment.

S’han dut a terme modificacions del Reglament del servei metropolità del cicle integral de l’aigua que garanteixen l’accés al servei d’abastament d’aigua fins i tot en el supòsit de no tenir el dret d’ús sobre l’habitatge.

 

Efectes de la sentència en relació amb l’article 3 del Reglament


La sentència núm. 4187/2020 del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya va anul·lar parcialment la modificació de l’article 3 del Reglament del servei metropolità del cicle integral de l’aigua aprovada pel Consell Metropolità de data 28 de març del 2017, i constata que l’AMB té atribuïda com a competència plena la que correspon als serveis de subministrament d’aigua en baixa.

Es van iniciar els treballs per definir, amb la participació dels municipis, el model o models de gestió del servei integral del cicle de l’aigua i els mecanismes i calendaris d’implantació, de cara a l’efectiva assumpció per part de l’AMB dels serveis que encara es mantenen en l’òrbita municipal. S’han mantingut contactes amb els municipis afectats per garantir que aquests serveis no prenguin mesures que puguin hipotecar el futur traspàs i s’ha establert, si ha estat necessari, l’assistència tècnica pertinent. Per exemple, s’ha col·laborat amb l’Ajuntament de Corbera de Llobregat per definir l’estat de les instal·lacions o s’ha supervisat de quina manera els ajuntaments prorroguen els serveis d’abastament per tal de garantir el subministrament d’aigua.