Agència de Desenvolupament Econòmic

$escapeTool.html($imatgeTextAlternatiu_)

Internacionalització i promoció d’inversions

Aquest àmbit de l’Agència treballa per incentivar la captació d’inversions de promoció de l’activitat econòmica del territori, impulsar la presència d’empreses a nous mercats i donar visibilitat a l’àrea metropolitana de Barcelona a l’exterior.

En línia amb aquest objectiu, busca millorar la competitivitat del teixit econòmic metropolità, posant a disposició de la ciutadania, de les empreses i dels gestors públics i privats eines i recursos per capacitar el territori i facilitar el desenvolupament de l’activitat econòmica a l’entorn metropolità.

L’activitat d’aquest àmbit es desenvolupa en línia amb els següents objectius del PAM:

  • 10.3. Promocionar la identitat metropolitana dins la marca Barcelona i la internacionalització de l’economia.
  • 10.9. Facilitar eines i recursos de valor afegit per al teixit empresarial i els inversors per al desenvolupament òptim de l’activitat econòmica i la millora de la competitivitat.

Internacionalització de l’economia metropolitana

L'Agència facilita que els municipis i el teixit empresarial metropolità tinguin presència a escala internacional. L'assistència a fires i esdeveniments internacionals permet als municipis metropolitans assumir millor les tasques d'internacionalització i augmentar la competitivitat als mercats exteriors.

  • Es tracta d’una iniciativa conjunta entre l’AMB, l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya (INCASÒL) per a la promoció de l’oferta de sòl al nostre territori a fires nacionals i internacionals. El projecte aposta per la participació en les principals fires d’inversió immobiliària: MIPIM a Canes, Expo Real a Munic i Meeting Point i The District a Barcelona. Durant el mandat 2019-2023, l’AMB ha participat en un total de 7 fires, donant un servei directe a una vintena de municipis metropolitans.

    Barcelona Catalonia

  • Aquest projecte treballa per enfortir la capacitat exportadora de les empreses a través dels ajuntaments metropolitans, a fi de contribuir a consolidar i millorar la competitivitat del teixit empresarial. La primera edició de l’Exportmetropolis (2019-2020) va comptar amb la participació de més de 70 empreses i va posar el focus en la formació i la detecció de les necessitats per exportar, i posteriorment a acompanyar-les al mercat europeu amb accions concretes. Durant el 2023 es posa en marxa una segona edició, centrada en la preparació de l’empresa per assegurar-ne l’obertura amb èxit a nous mercats.

    Exportmetropolis

  • Aquest curs, organitzat per l’AMB i impartit per l’ESCI-UPF, ha permès formar els tècnics de promoció econòmica en competències vinculades amb la internacionalització de les empreses (dificultats, principals mancances, eines disponibles per dur a terme un bon assessorament…), per tal d’assegurar un acompanyament òptim a les activitats que tenen la necessitat d’exportar. 

  • El projecte s’emmarca en el programa europeu Interreg Mediterranean i ha abordat diversos reptes de la regió mediterrània, oferint solucions de turisme intel·ligent, inclusiu i sostenible, i generant nous models de negoci a través de la col·laboració entre els agents del sector. El projecte, executat entre el 2019 i el 2022, ha estat liderat pel Ministeri de Turisme de Croàcia i ha comptat amb la participació de 12 socis europeus. En el marc de l’SmartMed, l’AMB ha desenvolupat una prova pilot d’un Sistema d’Informació i Intel·ligència Turística que ha permès projectar l’àrea metropolitana com a destí turístic intel·ligent.

    SmartMed

  • Nom de la firaTemàticaNombre d'edicions
    BizbarcelonaEmprenedoria i ocupació4
    BNEWNova economia2
    Gastronòmic FòrumAlimentació i gastronomia2
    MPIM - CanesImmobiliària3
    Expo Real - MunicImmobiliària3
    Smart City World ExpoCiutats intel·ligents2
    Barcelona Meeting PointImmobiliària1
    The DistrictImmobiliària1
    SILLogística2

Atracció d’inversions i competitivitat empresarial

L'Agència identifica actius i projectes d'inversió, alhora que facilita eines i fa l'acompanyament necessari per captar noves inversions i fer la reinversió empresarial d'organitzacions presents al territori metropolità.

  • Cercador i observatori del mercat immobiliari. L’eina recull en un únic cercador les ofertes immobiliàries disponibles per a empreses que es volen implantar al territori.

    L’objectiu del servei, impulsat per l’Agència des del 2014, és promoure la competitivitat del teixit empresarial dels polígons d’activitat econòmica (PAE).

    Actualment, disposa de 4.000 ofertes de naus i solars industrials i 54.000 d’oficines i locals dins el territori metropolità. L’any 2019 es va realitzar un redisseny del cercador per millorar-ne els filtratges i les funcionalitats. A més, s’ha desenvolupat una eina que facilita les tasques d’edició i millora d’atributs i localitzacions per part dels col·laboradors comarcals i municipals, peces clau en el bon funcionament i l’actualització permanent del servei.

    UbicaEmpresa

  • Recursos i actius per a la inversió. El web Barcelona Opportunity aglutina l’inventari de projectes i actius disponibles per a la inversió al territori metropolità, informant dels atractius d’aquest entorn per a la ubicació de l’empresa i de les característiques dels emplaçaments disponibles. A més, la informació es proporciona desagregada per sectors d’activitat: inversió industrial i logística, inversió en comerç i oficines, i inversió hotelera. Aquestes dades es mantenen actualitzades permanentment gràcies al treball constant i coordinat amb els municipis. 

    Barcelona Opportunity 

  • L’InfoPAE és el nou visor dels polígons metropolitans. És una eina interactiva que agrupa tota la informació que té l’AMB, i d’altra que procedeix de fonts oficials, sobre els PAE i els municipis on estan ubicats. A l’InfoPAE s’hi pot consultar tant el cens de les 10.000 empreses que hi ha als polígons de l’àrea metropolitana com diversos indicadors socioeconòmics, mapes sobre l’estat dels polígons, dades d’equipaments, serveis, sostenibilitat, mobilitat, economia circular o innovació. Tota aquesta informació es manté actualitzada permanentment. Es tracta d’una eina molt transversal que permet conèixer les característiques d’aquests espais i  detectar-ne les necessitats.

    InfoPAE

  • Aquesta és una nova eina que permet al personal de promoció econòmica l’edició i la gestió de la base de dades d’empreses dels PAE de l’àrea metropolitana. La plataforma, alhora, incorpora informació sobre l’economia circular d’aquestes activitats, permetent no només una anàlisi del teixit econòmic del municipi, sinó també extreure’n el potencial de circularitat. L’objectiu és obtenir indicadors i informació interrelacionada per elaborar nous projectes i polítiques, així com facilitar la col·laboració entre empreses en el desenvolupament dels seus projectes a escala metropolitana. 

    GestPAE

  • El Flaix és un informe de publicació trimestral que conté un resum dels principals indicadors econòmics de l’àrea metropolitana de Barcelona. Aquestes dades ofereixen informació sobre l’evolució del PIB, la creació d’empreses, el mercat immobiliari, el mercat laboral i l’atur, entre altres indicadors. Es tracta d’un producte elaborat per l’IERMB en col·laboració amb l’AMB.

    Flaix Econòmic Metropolità

Acords amb entitats

  • Diputació de Barcelona i consells comarcals. S’ha signat un acord amb la Diputació de Barcelona per ampliar el portal web UbicaEmpresa a tota la província. Aquest acord s’ha vehiculat mitjançant convenis de col·laboració amb els consells comarcals de la demarcació, que són els que treballen les dades en col·laboració amb l’equip tècnic de l’AMB. Amb aquest acord, el cercador passa a disposar d’unes 12.000 ofertes de naus i solars actives i dona cobertura a 315 municipis i 843 PAE.

  • ACCIÓ i AMEC. S’ha iniciat una col·laboració mitjançant un conveni amb l’Agència per la Competitivitat de l’Empresa de la Generalitat de Catalunya (ACCIÓ), que permet treballar conjuntament en l’atracció d’inversions, la internacionalització de les empreses i la innovació del teixit econòmic. També, s’ha tancat un acord amb l’Associació d’Empreses Industrials Internacionalitzades (AMEC), per fomentar la competitivitat d’aquest sector, cabdal a l’àrea metropolitana, i la seva presència als mercats exteriors.