Administració metropolitana

$escapeTool.html($imatgeTextAlternatiu_)

Servei web

Un dels objectius de l'equip de redacció digital del Servei de Comunicació és el desenvolupament de productes que donin resposta a les necessitats de difusió i divulgació de la informació que genera l'AMB.

El web institucional ha continuat creixent en aquest mandat i s’ha anat renovant i adaptant als canvis tecnològics i a les noves necessitats de comunicació. Actualment, el web institucional és el principal repositori de tota la informació que generen els serveis de l’AMB, que s’ha d’organitzar perquè sigui accessible i comprensible per a la ciutadania. 
 

Productes i suports digitals

Respecte dels productes finalistes i visibles per a la ciutadania (front-end), actualment es disposa de diferents suports digitals, de manera que la informació s'adapta de manera eficaç en funció de la seva naturalesa i de les necessitats de comunicació de cada àrea o servei de l’AMB.

  • Web principal

    Actualment consta de més de 3.000 pàgines i articles, 15.800 continguts publicats i una mitjana de prop de 300.000 visites/dia.

    Web AMB

    Webs estratègics

    Tenen l'objectiu d'agrupar i donar difusió personalitzada a accions estratègiques de l'AMB.

    Pla director urbanístic metropolità 

    Agència de Desenvolupament Econòmic

    Agència de Transparència

    Webs especials

    Faciliten l'accés a la informació més focalitzada en una servei concret corporatiu i amb molt de contingut (incorporen un submenú de navegació propi).

    Parc Riu Llobregat

    Rondes

    Compartim un Futur (programa d'educació ambiental).

    ZBE

    Dades espacials (dades geolicalitzades)

    EMA (Autoritats Metropolitanes Europees)

    Millor Que Nou (programa de prevenció de residus)

    PMMU (Pla metropolità de mobilitat urbana)

    PAM (Pla d’actuació metropolità)

    Memòria de mandat

    Litomet (repositori d'eines i recursos sobre el litoral metropolità).

    Webs integrats

    Estructures web o plataformes fetes fora de l’àmbit digital institucional, però que inclouen els estils del web corporatiu, i la capçalera i el peu de l'AMB, tot i estar allotjades en servidors externs. Alguns exemples:

    PECIA

    Calcuteca

    Ubicaempresa

    Geoportal de cartografia

    Pàgines de servei

    Aquestes pàgines tenen la funció de generar una web única per a una temàtica concreta produïda arran d’una situació d’urgència informativa o de divulgació de serveis metropolitans. També dona resposta a les necessitats de difusió de campanyes publicitàries generades des del Servei de Publicitat i Màrqueting per donar suport a les seves accions comunicatives i generar un espai web on poder ampliar els continguts de la campanya o difondre els continguts en campanyes programades en xarxes socials. Entre d’altres destaca la campanya sobre contaminació i salut.

    En directe

    Covid 19

    Contaminació i salut

  • Aquest suport, pensat perquè sigui funcional i tingui un disseny responsiu per als mòbils, serveix per donar resposta a accions molt localitzades o de petit format (fullet digital). Cal indicar que es navega en una única pàgina, sense arbre de navegació. El contingut prioritari fa referència a pàgines d’informació per a grans esdeveniments, sistemes de treball, així com a webs de contingut divulgatiu, campanyes de sensibilització i de caràcter informatiu. També serveix de base per a pàgines d’aterratge (landing pages) que promouen una acció de crida a l’acció (CTA), com, ara demanar assessorament sobre un producte concret o donar-se d'alta en un procés de participació.

    MetroSolutions (difusió esdeveniments)

    BIM (sistemes de treball)

    Emergència climàtica (divulgatiu)

    FEDER AMB (informatiu)

    La Teulada (assessorament)

    Bicivisme (sensibilització)

  • S'han creat vuit aplicacions natives per a Android i iOS i s’han implementat aplicacions webs (webapps) per a mòbils que, en realitat, són pàgines web que en un mòbil es comportem com una app. Això implica una millora substancial en el manteniment i descàrrega, ja que, en no haver d’estar en una botiga propietària d’app, es poden actualitzar a l’instant (el seu contingut es genera al sistema de gestió de continguts o CMS corporatiu). En aquest mandat s’han creat cinc aplicacions web:

    Aire metropolità (seguiment i alertes dels nivells de contaminació atmosfèrica)

    Infotaxi (serveis del taxi metropolità)

    Infoparcs (informació i serveis dels parcs metropolitans)

    Infoplatges (informació i servei de les platges metropolitanes)

    Llobregatinfo (informació i serveis vinculats al riu Llobregat en el seu tram metropolità)

  • Un total d’11 butlletins sobre diversos temes i 10 serveis de notificacions push (com ara avisos fitosanitaris o notificacions sobre canvis a la ZBE), la qual cosa comporta un volum de prop de 150.000 subscriptors i més de 500 enviaments, amb una mitjana d'obertura del 17%.

    Butlletins

  • L’AMB disposa d’11 blogs temàtics. Aquest format permet un tractament més personalitzat i flexible de la informació que generen les diferents àrees metropolitanes. La mitjana anual de visites d'una pàgina està per sobre les 20.000, amb un índex de rebot de només el 16 %.

    Blogs

  • El Servei Web disposa de plataforma pròpia per generar i gestionar la base de dades. Aquest fet és important perquè garanteix al 100 % la protecció de les dades que s’hi demanen, de manera que es compleix íntegrament el Reglament general de protecció de dades (RGPD). Durant aquest mandat s’han gestionat prop de 8.000 formularis.

  • Es compta amb un total de 47 perfils a xarxes socials, amb una forta presència de comptes de Twitter i Instagram. En aquest mandat, per exemple, la xifra de visualitzacions al canal de YouTube corporatiu s’ha apropat als 6.000.000 milions (en aquest canal, entre d’altres, s’hi publiquen les retransmissions del Consell Metropolità).

    Xarxes socials

  • El Servei Web també ha generat i supervisat els continguts de plataformes de govern electrònic, com en el cas de l’estructura i els continguts de l’“Àrea personal”. Desenvolupat pels Serveis Digitals, aquest web permet fer un seguiment de la relació de l’usuari amb l’Administració: tràmits, cites, registre, subscripcions a butlletins, notificacions, etc. El Servei Web també és el responsable de l’actualització i el manteniment de la plataforma de participació de l’AMB, i ha realitzat la conceptualització i definició de continguts de la nova Intranet corporativa.

    Àrea personal

    Participa

  • El Servei Web sovint està implicat en processos de creació, gestió i manteniment de productes digitals que afecten altres serveis i àrees de l’Administració metropolitana que hi participen. Així, es dona suport a la composició i edició de continguts a través webs corporatives com la del PDUM, del Taxi, de l’Agència de Transparència o del Consorci Metropolità de l’Habitatge (CMH), bàsicament dirigits a definir la usabilitat i millorar l’experiència dels usuaris a través d’arbres de navegació intuïtius o elements de disseny que en faciliten la usabilitat.


    El Servei també duu a terme la gestió i el manteniment del Banc d’Imatges i Audiovisuals Metropolitans (BIAM). Durant el proper mandat està previst que generi una plataforma de consulta del fons documental metropolità per a la ciutadania.

Gestió de la qualitat i l’accessibilitat

El Servei Web disposa d’una plataforma de control de gestió de la qualitat, que compta amb tres indicadors de seguiment: qualitat en l’estructura de continguts (control d’enllaços trencats, pàgines no trobades, estructura de l’arbre de navegació, etc.), accessibilitat web i optimització natural (SEO). Tots tres generen un indicador únic, l’assegurança de qualitat (quality assurance), que va arribar a ser del 92 % (un nivell molt alt). El canvi tecnològic introduït recentment i la implantació de l’avís de galetes (cookies) ha fet que, en aquest moments, sigui del 78 %.


Arran de la publicació del Decret 2020/203 de la Vicepresidència Executiva, on es va donar conformitat a la declaració d’accessibilitat del web corporatiu que marca una directiva europea i un reial decret, s’han realitzat regularment informes sobre l’aplicació de l’accessibilitat i es vetlla per aplicar-la al web institucional i a d’altres suports digitals.
 

 



 

Canvi tecnològic

Els productes digitals en aquest mandat s’han consolidat, amb una mitjana de 300.000 visites/dia, tot i la implementació de l’avís de galetes (cookies), que redueix de manera notable les visites quan s’implanta. Malgrat això, la recuperació d’usuaris ha estat satisfactòria. També han estat fites importants la introducció d’elements de control sobre la qualitat general del web, en més d’un 80 % pel que fa a temes d’arquitectura, continguts i accessibilitat, o la migració a una nova versió més avançada del gestor de continguts (CMS) corporatiu.


 

Canvi dins de l’organigrama

El 20 de desembre de 2022, la redacció digital (que desenvolupa projectes d’àmbit digital i fa el manteniment, control i actualització dels continguts, publicats i nous, dels suports digitals corporatius) va passar de formar part de Serveis Digitals a incorporar-se a l’estructura del Servei de Comunicació. Tot i mantenir l’enfocament de producte, el canvi permet una implicació de negoci més gran, especialment pel que fa als criteris comunicatius del contingut del web corporatiu i altres suports digitals.
A final del mandat, també s’han començat a establir les bases per desenvolupar tres grans projectes: la renovació del disseny del web corporatiu, la implementació d’una nova plataforma de dades obertes i la reorganització dels continguts basats en gràfics i visualització de dades, així com la implementació d’un pla de xarxes socials i de la renovació de la Intranet de l’AMB.