Administració metropolitana

$escapeTool.html($imatgeTextAlternatiu_)

Covid-19

Com tota l’activitat d’aquest mandat, la comunicació també ha estat marcada per les conseqüències de la pandèmia de la covid-19 i s’hi ha hagut d’adaptar. Els equips de premsa, màrqueting i web van haver de treballar incansablement, al costat de molts altres equips de l’AMB, per mantenir la població tan informada com fos possible, també en els moments del confinament més estricte. 

En un primer moment es va activar la informació a través de les xarxes socials per poder comunicar a la població la situació en tot moment, consells i recomanacions per a qui s’havia de desplaçar, etc. 

Per tenir ordenada tota la informació de servei relacionada amb la covid-19, es va dissenyar un web funcional, amb criteris de senzillesa i alta usabilitat. L’objectiu era oferir la informació de manera planera, intel·ligible i amb gran valor per a la ciutadania i els ajuntaments metropolitans. Es va plantejar una estructura amb una jerarquia de navegació mínima (només dos nivells) i molt seccionada, de manera que cada apartat complia una funció clara. Les seccions ordenades de manera lògica facilitaven el relat de la informació sobre la pandèmia.

Ordre de les seccions a la pàgina web:

  1. Espai d’impacte amb les novetats més rellevants.
  2. Secció d’actualitat amb la darrera hora i els destacats sobre consells i avisos a la població.
  3. Informació gràfica amb un mapa interactiu dels municipis metropolitans, reforçat amb gràfics lineals i de barres, per fer el seguiment de l’evolució dels casos. La informació que es donava eren els casos positius diaris i la incidència acumulada. El mapa i els gràfics es va actualitzar diàriament des del 6 d’abril de 2020 al 28 de març de 2022.
  4. Informació de servei sobre les afectacions en els diferents àmbits competencials de l’AMB: mobilitat, situació als parcs i platges, ajuts disponibles, etc.
  5. Espai divulgatiu de vídeos sobre consells vinculats a la situació pandèmica: ús de la mascareta, comerç, transport públic, etc.
  6. Espai de seguiment de les mesures adoptades a Catalunya (Govern de la Generalitat), Espanya (Govern central) i Europa (UE).
  7. Mapa de seguiment diari per àrees bàsiques de salut (ABS).

El web complia la funció d’aglutinar en un sol espai tota la informació sobre els serveis de caràcter metropolità que s’havien posat en funcionament arran de la situació de pandèmia.

Dades covid-19

En el cas de les dades sobre casos positius de covid-19, cal tenir en compte que la Generalitat oferia la informació distribuïda per àrees de salut, que no coincideixen amb els municipis metropolitans que formen part de l’AMB. Per aquest motiu, diàriament es feia una feina de recopilació, neteja i ordenació de les dades per generar-les i mostrar-les a escala metropolitana, a través del mapa i els gràfics ja mencionats.

Aquesta gestió de la informació va permetre la creació d’un conjunt de dades obertes que es pot consultar al web de l’AMB.

Conjunt de dades (dataset)
 

Altres actuacions

La creació del web de servei sobre l'afectació de la pandèmia al territori de l’AMB no va ser l’única acció d’informació de servei que es va realitzar. En aquest sentit, cal destacar l’elaboració de cartells i infografies, dissenyats per transmetre la informació més rellevant i comunicar idees o conceptes a través de recursos gràfics, que es difonien pel web, les xarxes socials o en espais concrets com els autobusos. La comunicació d’informació i dades de manera visual ajudava a la retenció i compressió ràpida dels serveis i consells que les diferents àrees de l’AMB generaven: missatges al transport públic, als espais oberts com els parcs i les platges, etc. 

Quan el confinament ja no era tan estricte, però l’aforament als recintes tant tancats com oberts estava limitat, es va desenvolupar una eina digital, com a part de l’app Infoplatges, que permetia conèixer el nivell d’ocupació de les platges.