Mercat de treball

L’estratègia d’intervenció en l’àmbit del mercat de treball s’ha desenvolupat per fer front a les necessitats de les persones i del teixit productiu, contribuint així a la millora de l’ocupació i la igualtat d’oportunitats.

S’ha estructurat en tres eixos: un de general de dinamització del mercat de treball i dos de més específics, un d’orientació i formació i un altre de formació professional.

Dinamització del mercat de treball

El Servei de Polítiques Socials ha continuat afavorint el desplegament d’iniciatives municipals encaminades a la dinamització del mercat de treball, amb actuacions adreçades a la consolidació i la millora del teixit productiu i la creació de llocs de treball, per una banda, i a la millora de l’ocupabilitat, la inserció i l’estabilitat laboral de les persones, per l’altra, especialment dels col·lectius més vulnerables.

Mitjançant el Programa de dinamització del mercat de treball, emmarcat en el Pla metropolità de suport a les polítiques socials municipals 2020-2023, s’ha donat continuïtat al Pla 2016-2019, amb línies de treball ja consolidades, com ara el suport a l’activat emprenedora, els plans d’ocupació i la contractació de persones per compte d’entitats i empreses.

Alhora, ha consolidat la línia de treball de Projectes singulars, encetada en la segona convocatòria del pla anterior, que ha passat de 9 projectes en la convocatòria 2018-2019 a 12 projectes en la 2020-2021, i fins ara també a 12 en la 2022-2023, que permet el treball en xarxa i la innovació en els projectes.

Per altra banda, s’ha posat en marxa la nova línia de treball d’Orientació i formació, per reforçar els serveis locals d’ocupació, donar suport a iniciatives relacionades amb la formació professional i facilitar l’habilitació de nous serveis vinculats amb l’ocupació. La dimensió dels projectes emmarcats en aquesta línia s’ha incrementat: la inversió de l’AMB ha augmentat gairebé en un 20 % de la primera a la segona convocatòria.

El Programa s’ha articulat en dues convocatòries. La primera, 2020-2021, amb un total de 66 projectes cofinançats, i la segona, 2022-2023, encara en curs, que ha permès cofinançar 69 projectes. Els ajuntaments han assumit una part del finançament d’aquests projectes.

Contribuint també a la dinamització del mercat de treball, a través del Pla ApropAMB s’ha donat cobertura a la contractació de personal especialitzat per a la realització de projectes municipals en les línies d’Acompanya, Educar i gaudir inclusivament de manera segura, Labora Jove i Emprèn i innova en femení.

Bases del pla

Orientació i formació

Com a resultat de la detecció de necessitats duta a terme mitjançant visites als municipis, aquest mandat s’ha encetat la línia de treball d’Orientació i formació, amb la finalitat d’ampliar el suport i les eines a disposició dels serveis locals d’ocupació metropolitans i contribuir a la millora de les polítiques d’ocupació i la reducció de les desigualtats socials.

A més de la gestió dels projectes emmarcats dins el Pla metropolità de suport a les polítiques socials municipals 2020-2023, s’han desenvolupat les següents línies de treball amb el suport d’un agent d’ocupació i desenvolupament local (AODL) subvencionat pel SOC i l’FSE.

• Informe "Aproximació a l’entorn d’acreditació i formació en competències digitals a l’Àrea Metropolitana de Barcelona".
    • Mapa geolocalitzat de serveis d’inclusió laboral per a persones amb discapacitat i/o trastorns mentals dels municipis metropolitans, amb la col·laboració de la Federació de Centres Especials de Treball de Catalunya (FECETC).
    • Oferta de recursos formatius en línia per a la recerca de feina i el desenvolupament de competències, en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona - Barcelona Activa i la Diputació de Barcelona.
    • Estudi "Mercat de treball i col·laboració entre municipis metropolitans", elaborat en col·laboració amb la Fundació Carles Pi i Sunyer (en fase final).
    • Grup de treball del Conveni entre l’AMB i Barcelona Activa per a la promoció de polítiques públiques en matèria de desenvolupament econòmic inclusiu i sostenible, i activació del grup de treball emmarcat dins l’Acord marc de col·laboració entre l’AMB, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona en matèria de promoció econòmica i millora de l’ocupació. L’objectiu és avançar en la coordinació de les polítiques d’ocupació i optimitzar els recursos disponibles per als municipis metropolitans.
    • Conveni amb l’Associació Catalana de Psicopedagogia i Orientació (ACPO), per al desenvolupament del Fòrum Català per l’Orientació.
    • Col·laboració amb la FECETC, com a entitat especialitzada per a l’atenció i la inserció laboral de persones amb discapacitat, per posar a disposició dels municipis els serveis que ofereix.
    • Trobades d’intercanvi d’informació i reflexió amb els serveis locals d’ocupació (impacte de la covid-19, presentació de serveis).
    • Col·laboració en activitats del Saló de l’Ocupació i Bizbarcelona.
    • Participació en la Taula de Formació, Educació i Acreditació de Competències, en el marc del desplegament de l’Acord Barcelona per a l’Ocupació de Qualitat 2021-2030.
    • Posada en marxa del grup de treball d’orientació professional, millora de l’ocupació i formació i qualificació professional, en el marc de l’Estratègia metropolitana a l’àmbit del Besòs, impulsant la cooperació intermunicipal i el desenvolupament d’actuacions conjuntes, en treball transversal amb la línia de Formació professional.

Formació professional

Aquest mandat s’ha consolidat l’estratègia de promoció de la formació professional com un element clau d’ocupació, d’inserció i de reducció de desigualtats, col·laborant en serveis i programes de suport a la formació de les persones, potenciant una formació professional adequada a les necessitats de l’entorn productiu de l’àrea metropolitana i facilitant la transició al món del treball.

L’actuació s’ha dut a terme mitjançant la col·laboració amb la Fundació BCN Formació Professional, a través de convenis anuals (2019, 2020, 2021 i 2022) que han permès desenvolupar els projectes compartits en aquest treball conjunt en les següents línies estratègiques: foment de la innovació i l’empresa, coneixement de les tendències de la formació i del mercat de treball, FP dual i relació entre centres i empreses, impuls de la internacionalització de l’FP, acord i treball amb els agents i les sinergies presents al territori i difusió de l’oferta formativa.

FP metropolitana

• MetròpolisFPLab: 1a edició, 2018-2019; 2a edició, premis 2019-2020; 3a edició, premis 2020-2021; 4a edició, premis 2021-2022; 5a edició, 2022-2023
    • Pla de mesures i innovació a l’FP: 2019-2020, 2020-2021, 2021-2022, 2022-2023
    • Premis FPemprèn: 2019, 2020, 2021, 2022