Bicicleta

Durant els darrers quatre anys l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport habitual ha anat en augment. Segons dades del Baròmetre de la Bicicleta 2022, el 36,9 % dels usuaris de la bicicleta utilitzen aquest mitjà de transport per anar a la feina, xifra que ha crescut un 11,1 % respecte del Baròmetre del 2019. Així, es consolida la bicicleta com a opció per als desplaçaments per raons laborals. L’AMB ha continuat treballant en l’execució de nous trams de la xarxa Bicivia, ha ampliat l’aparcament segur Bicibox, ha fet campanyes de comptatge d’usuaris de la xarxa, ha dut a terme tasques de millora de la senyalització, ha desenvolupat diferents estudis i ha dut a terme accions de promoció de la bicicleta, activitats formatives i també de difusió.

Xarxa Bicivia

És la xarxa pedalable metropolitana que té per objectiu connectar d’una manera ràpida, directa i segura, de nord a sud i d’est a oest, la metròpolis: tots els nuclis urbans i els polígons d’activitat econòmica. La xarxa bàsica i la secundària de la Bicivia sumen un total de 610 km, dels quals un 58 % aproximadament ja estan construïts. Durant aquest mandat, l’AMB ha finançat i promogut 32 km de la xarxa nous amb 23 actuacions, a través de diferents programes (subvencions de l’AMB als ajuntaments en concurrència competitiva, FEDER, PSA i convenis amb altres administracions).

En aquest període s’han fet dues campanyes de comptatge en diferents punts de la xarxa Bicivia: una el 2019 i l’altra el 2021. Aquestes dades són fonamentals per conèixer els nivells d’ús i altres indicadors que ajuden a impulsar polítiques en favor de la mobilitat ciclista i infraestructures dedicades i adaptades a la bicicleta.

Bicivia
 

Bicibox

 

El servei Bicibox d’aparcament segur de bicicletes particulars s’ha estès durant el període 2019-2023 per tot el territori metropolità. Els darrers 4 anys s’ha treballat per dissenyar diferents opcions de més capacitat per ubicar-les a l’entorn d’estacions ferroviàries i dins d’estacions de metro, així com també en alguns baixos comercials. Actualment hi ha en servei 7 aparcaments d’aquest nou tipus, amb una oferta total de 326 places: Sant Boi de Llobregat, Gavà, Sant Joan Despí, Sant Cugat del Vallès, Barcelona i Badalona (2).

El nombre d’usuaris de Bicibox el desembre de 2022 era de 19.549, un 61,4 % més que l’any 2018. L’oferta de places d’aparcament també ha incrementat respecte de l’any 2018, i ha passat d’una oferta total de 1.887 places a 2.467 a finals de desembre del 2022. 

Pel que fa al nombre de bicicletes estacionades, l’any 2022 se n’han comptabilitzat un total de 342.362 (un 5 % més que l’any 2018).

El març del 2022 es va celebrar el 10è aniversari del servei Bicibox amb unes jornades tècniques dedicades a l’aparcament segur de bicicletes.

L’any 2019 es va iniciar el servei e-Bicibox, una nova funcionalitat per continuar fomentant l’ús de la bicicleta en la mobilitat quotidiana, ja que s’oferien bicicletes elèctriques d’ús compartit a la ciutadania. Aquest darrer any 2022, s’han fet 24.500 desplaçaments amb les 300 bicicletes e-Bicibox (disponibles en 11 municipis). El servei e-Bicibox finalitza amb l’entrada en funcionament del servei AMBici.

Bicibox

AMBici

El mes d’octubre del 2022 es va fer la presentació oficial del nou servei metropolità de bicicletes compartides AMBici, que es posa en marxa el 30 de gener del 2023 en sis municipis metropolitans. S’espera que el 2024 el servei compti amb una flota de 2.600 bicicletes elèctriques, distribuïdes per 236 estacions ubicades en 15 municipis: l’Hospitalet de Llobregat, Badalona, Santa Coloma de Gramenet, el Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Sant Just Desvern, Molins de Rei, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà, Castelldefels, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí i Cornellà de Llobregat.

Per facilitar la interrelació amb la bicicleta pública de Barcelona, AMBici disposarà de 7 estacions de transbordament o de transferència als municipis limítrofs, que facilitaran el canvi de bicicleta, així com un abonament metropolità que permet l’ús de l’AMBici i el Bicing.

L’AMBici té la voluntat de crear les màximes sinergies possibles amb el sistema de transport públic de la metròpolis de Barcelona. La principal mesura per aconseguir aquest objectiu serà ubicar algunes estacions en l’entorn més proper d’estacions de transport públic d’alta demanda. Això facilitarà la intermodalitat entre mitjans de transport públic, com el Bus Metropolità, el metro, el tramvia, el ferrocarril, etc.

L’AMBici ha estat creat per l’AMB i el gestionarà Transports Metropolitans de Barcelona (TMB).

És un projecte cofinançat amb 7 milions d’euros del Pla de recuperació, transformació i resiliència del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (fons Next Generation) i suposarà un nou impuls per potenciar i facilitar opcions de mobilitat sostenible a la metròpolis de Barcelona.

AMBici

Promoció

L’Oficina Metropolitana de la Bicicleta gestiona i dinamitza diferents accions de promoció de la bicicleta:

  • Biciempresa: l’any 2019 es va crear el programa Biciempresa, que ha permès que un total de 49 empreses hagin gaudit de la subvenció en espècie de bicicletes elèctriques. L’interès de les empreses i polígons d’activitat econòmica en la continuïtat d’aquest programa demostra la bona acceptació d’aquestes iniciatives. En la convocatòria del 2020 es van subministrar 46 bicicletes a 15 empreses i en la convocatòria de 2022, 42 bicicletes a 13 empreses la metròpolis. Actualment s’està treballant en el llançament d’unes noves bases i convocatòria.
  • Impuls de la ciclologística: per tal de promoure la mobilitat sostenible i respondre a la crisi sanitària i econòmica provocada per la covid-19, l’any 2020 es va convocar una línia de subvencions (adjudicada a sis municipis) per facilitar unes operacions de distribució urbana de mercaderies més sostenibles i eficients, que promoguin a la vegada la ciclologística d’últim quilòmetre, el comerç local i l’economia social.
  • Premis Bicimpuls: cada any s’han celebrat els Premis Bicimpuls per tal de premiar projectes dinamitzats per les entitats i la societat civil que treballen dia a dia per promoure l’ús de la bici a la metròpolis. Aquests premis no només són un reconeixement a les entitats i les persones que treballen per la bici, sinó que són també un espai de trobada i de celebració obert a tothom que defensa l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport a les ciutats.
  • Serveis per al personal de l’AMB: hem desenvolupat diverses accions de promoció de la bicicleta relacionades amb la mobilitat laboral en els centres de treball de l’AMB. En aquest sentit, l’AMB disposa des del 2017 d’un espai d’aparcament segur de bicicletes a l’actual aparcament soterrat de les oficines de l’AMB a la Zona Franca, amb 40 places i serveis de recàrrega de bateries i de manteniment. Habitualment es realitzen accions puntuals, com cursos de formació ciclista o serveis gratuïts de mecànica per posar a punt les bicicletes per al personal de l’AMB. També s’ofereix un servei de préstec d’ús temporal de bicicletes elèctriques per a la plantilla de l’AMB. Durant els primers cinc anys de funcionament, el 17 % de l’actual plantilla de l’AMB ha utilitzat el servei almenys una vegada.
  • Campanyes de promoció de la bicicleta: la darrera campanya vol promocionar la bicicleta com a mitjà de transport quotidià. Aquesta campanya es duu a terme a través de la ràdio i d’internet, amb quatre càpsules de vídeo, amb el lema: “En bici, anem bé”.

Formació

En el darrer mandat s’han consolidat accions de formació en l’àmbit escolar, s’ha introduït l’activitat “Parcs i pedals al Besòs” en el programa d’educació ambiental de l’AMB Compartim un Futur. Durant el 2022, han participat en aquesta activitat 11 centres educatius amb un total de 600 alumnes de 5è de primària a 2n d’ESO. A més, s’han fet proves pilot d’aquesta activitat als municipis de Sant Adrià de Besòs, Montcada i Reixac i Ripollet. Més recentment, s’ha adquirit una flota de bicicletes al parc de Can Zam per tal de poder fer més accions d’educació viària en l’àmbit escolar.

Altres accions en l’àmbit escolar han estat les proves pilot per fomentar el Bicibús escolar en municipis metropolitans durant la primavera del 2021 i el 2022, iniciativa innovadora per impulsar la mobilitat ciclista a l’escola.

També s’ha promogut un formació tècnica especialitzada en infraestructura ciclista de qualitat, adreçada a equips municipals que es dediquen a desenvolupar infraestructura pedalable als diferents municipis de la metròpolis de Barcelona.

Difusió i relacions

L’Oficina Metropolitana de la Bicicleta també té per objectiu difondre bones pràctiques i projectes entorn de la bicicleta, i convertir-se en un referent per al col·lectiu d’usuaris, actors (públics i privats) que promouen la mobilitat sostenible i ciutadania en general. Per aquest motiu, disposa de diferents canals:

 

Blog de la Bicicleta

El mes de febrer del 2017 es va inaugurar el Blog de la Bicicleta. Des de llavors aquest blog ha continuat molt actiu, s’han publicat més de 120 entrades i s’ha convertit en el portal d’informació principal per difondre totes les activitats relacionades amb la bicicleta de la metròpolis de Barcelona.

Bicicleta – Pedalem pel territori metropolità

 

Xarxes socials

Als perfils socials és des d’on es desenvolupen tasques de comunicació i difusió de totes les accions i, alhora, es comparteixen altres experiències i projectes d’especial interès del món de la bicicleta.

@bicicletaAMB (amb +3.000 seguidors)

@bicicletaAMB (amb +950 seguidors)

 

Presidència de la RCxB

Des del darrer trimestre del 2015 fins a l’actualitat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona presideix la Red de Ciudades por la Bicicleta (RCxB), una associació de ciutats i regions que té com a objectiu aconseguir que les ciutats siguin 100 % pedalables, de manera que es pugui arribar arreu en bicicleta de manera segura i directa.

A l’inici del 2015 aquesta xarxa tenia 65 socis, mentre que a principis del 2023 ja en són 153 (un 32 % més que el 2019). Avui, la Red de Ciudades por la Bicicleta ha esdevingut un actor de referència en les polítiques nacionals, regionals i locals entorn de la bicicleta.

RCxB