Agència de Desenvolupament Econòmic

$escapeTool.html($imatgeTextAlternatiu_)

Empresa, PAE, comerç i mercat de treball

L’àmbit d’empresa, PAE, comerç i mercat de treball té com a missió impulsar projectes en matèria de desenvolupament econòmic dirigits a promocionar el teixit empresarial, afavorir l’ecosistema dels entorns productius, principalment els polígons d’activitat econòmica (PAE) i el comerç, i establir programes per a la promoció de la contractació i de suport als autònoms. Aquestes accions tenen una connexió molt vinculada a la concertació i a la contractació externa com a suport per a la consecució dels objectius i dels reptes fixats.

Els objectius per assolir es recullen als punts 10.1, 10.2, 10.9 i 10.10 del PAM 2019-2023. A continuació s’enumerarem els principals projectes desenvolupats.

Empresa

La reindustrialització del territori metropolità ha estat i és una prioritat per a la creació d'ocupació de qualitat. S'han realitzat accions per enfortir els sectors que disposen de gran potencial industrial i de valor afegit.

• La plataforma ofereix la identificació, el mapatge i l’actualització periòdica dels serveis en l’àmbit local i metropolità per a l’empresa i l’emprenedoria. També permet disposar d’un mapa metropolità que identifica les especificitats i especialitats territorials municipals i supramunicipals en l’oferta i la prestació de serveis a les empreses i l’emprenedoria.

Hi ha detectats 888 serveis públics i publicoprivats dedicats a la creació empresarial, la cerca de finançament, la consolidació i el creixement de projectes, i el suport a la internacionalització i a la innovació, repartits a l’entorn metropolità i distribuïts segons si es tracta de prestadors de serveis d’àmbit municipal o supramunicipal, amb una totalitat de 130 prestadors.

Plataforma de Serveis a Empreses i Emprenedoria

• Cerca unificar els diferents processos i metodologies que es fan servir a l’hora d’atendre l’ecosistema empresarial en tot l’àmbit metropolità, per assolir uns objectius alts de qualitat.

L’objectiu de la Xarxa és oferir als municipis un suport per estandarditzar els serveis d’atenció a l’empresa i l’emprenedoria metropolitanes, desenvolupant eines per a la millora de la competitivitat del teixit empresarial del territori. Té el propòsit de ser un servei d’acompanyament, d’eines i de recursos comuns per donar resposta a les necessitats del teixit empresarial per a la seva creació, consolidació i creixement. Vol definir els procediments, els recursos i els estàndards de qualitat.

• El projecte ARIE (atracció i retenció d’inversions empresarials) comporta tenir un contacte directe amb les empreses i donar suport als seus projectes de creixement i inversió. El projecte ARIE desenvolupa les accions necessàries d’acompanyament a les empreses metropolitanes en cas que tinguin la intenció de reinvertir recursos per tal de créixer estratègicament, desenvolupar noves línies productives de negoci o establir nous processos de creixement empresarial. Busca maximitzar els resultats de les possibles inversions minimitzant-ne els riscos.

Projecte ARIE

Promoció dels PAE

A l'àrea metropolitana hi ha 250 polígons d'activitat econòmica amb una superfície aproximada de 8.000 ha, distribuïdes arreu dels municipis. S'hi ubiquen unes 28.000 activitats industrials (per sectors: 37 % comerç, 22 % serveis, 20 % indústria, 9 % construcció, 8 % logística i 4 % altres activitats).

Les actuacions del mandat van encaminades a millorar l'eficiència energètica, la renovació de la urbanització i de les infraestructures de serveis, o l'impuls de l'associacionisme o del 5G, entre altres accions.

• A través de la concertació amb la Unió de Polígons Industrials de Catalunya (UPIC), es du a terme aquest programa consistent a dinamitzar entitats empresarials que necessiten suport per al seu funcionament i també a fundar noves entitats als municipis on no n’hi hagi. Els principals objectius són poder crear un diàleg entre el teixit productiu dels PAE i els ajuntaments, generar una sinergia de treball i establir unes interlocucions vàlides. En aquest sentit, el programa ha ajudat a crear 10 entitats i a dinamitzar-ne 8 més.

Associacionisme empresarial

• Amb el suport de la Fundació i2CAT, es promou el desenvolupament de la tecnologia 5G per implantar un model òptim d’aquesta tecnologia i fer-ne el desplegament als polígons d’activitat econòmica de l’àrea metropolitana de Barcelona.

Impuls al 5G als PAE

• La Coordinadora Espanyola de Polígons Empresarials (CEPE) des de fa anys certifica per mitjà d’AENOR l’estat dels PAE i els atorga un reconeixement respecte de la seva qualitat. La rellevància d’aquest segell de qualitat es basa a augmentar l’atracció d’empreses cap a aquests polígons industrials, potenciar la reactivació econòmica i prestigiar els municipis metropolitans que tenen aquests PAE certificats. Aquest projecte es porta a terme a través de PIMEC, que és qui ostenta la representació de CEPE a Catalunya.

Certificació Q de qualitat dels PAE

Comerç

Durant aquest mandat s'han desplegat polítiques de dinamització comercial per complementar les accions que ja desenvolupaven els municipis metropolitans en aquest àmbit. Com a resposta a la covid-19, també es va impulsar el Pla ApropAMB. Així mateix, l’Agència s’ha encarregat de gestionar un programa de suport a la compra de proximitat, segura i saludable.

• La nova llei de les APEU, aprovada in extremis abans d’acabar la legislatura anterior al Parlament de Catalunya, va propiciar aquesta ordenació basada en l’activitat econòmica i l’obligatorietat de pertànyer a una entitat gestora i decisòria al territori per a la promoció del comerç local. L’AMB, a través de l’Agència, va signar uns convenis de col·laboració amb la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona, a fi d’establir projectes i programes per potenciar eines específiques per al desplegament òptim de les APEU al territori metropolità. En aquest sentit, s’han dut a terme jornades, xerrades, trobades i estudis per establir el millor mecanisme d’implantació.

Àrees de promoció econòmica urbana

• La promoció del comerç és un dels àmbits de prioritat municipal i, en aquest sentit, l’AMB dona suport a les experiències dels municipis. Per fer propostes de programes concrets que no s’estiguessin desenvolupant, l'AMB va iniciar la Taula Metropolitana de Comerç. Aquesta Taula serveix de punt de trobada i intercanvi per ajudar a reflexionar cap on han d’anar els esforços metropolitans en aquesta matèria i per tenir una visió global sobre la realitat i les necessitats dels diferents sectors.

Línies d’estratègia comercial

• La plataforma, integrada en la Plataforma de Serveis a Empreses i Emprenedoria, ofereix la identificació dels serveis en l'àmbit comercial i local. També permetrà disposar d’un mapa metropolità que identifiqui les especificitats i els serveis al comerç del territori municipal i supramunicipal. Ofereix un visor on es poden observar els punts amb més activitat comercial en l’àmbit metropolità.

Ecosistema comercial metropolità

Mercat de Treball

S'han fet accions en la línia d'adaptar els processos d'informació, orientació, prospecció i inserció a la realitat canviant de l'ocupació. Així mateix, s'ha portat a terme una nova aproximació a la gestió de l'ocupació en el mercat de treball conjuntament amb l'Oficina de Polítiques Socials i amb la participació dels serveis locals.

També, amb motiu de la pandèmia de la covid-19, s'ha gestionat el programa Emprèn i innova en femení en el marc del pla ApropAMB.

Suport a la contractació empresarial

Dins del Pla metropolità de suport a les polítiques socials municipals, s’ha implantat la línia de treball de suport a les empreses per a la contractació de personal de manera directa, en el Programa metropolità de dinamització del mercat de treball.

Impuls a l’autoocupació

Aquesta línia també forma part dels plans socials per a l’emprenedoria, per potenciar projectes inicials d'autònoms i contribuir a la vegada a la dinamització del mercat de treball i la creació de projectes empresarials.

Pla de suport a les polítiques socials