Administració metropolitana
Publicitat i màrqueting
El Servei de Publicitat i Màrqueting és el responsable de la identitat corporativa de l’entitat en el seu sentit més ampli; de la imatge de la majoria d’actes de perfil tècnic (congressos, jornades i fires) adreçats al món professional i als tècnics municipals, així com del material que se’n deriva, i de la creació d’accions i campanyes dirigides a la ciutadania per donar a conèixer tots els serveis que l’AMB impulsa i posa al seu abast.
Juntament amb el Servei de Gestió Editorial de l’AMB, s’encarrega de maquetar un gran nombre de les publicacions que no guarden relació directa amb les campanyes que promou, sinó que són informes i publicacions adreçats a públic professional o a la ciutadania, que elaboren les diferents àrees tècniques de l’AMB.
En aquest mandat s’ha consolidat l’estratègia 360, amb el clar objectiu de ser més presents a tot el territori i refermar el coneixement i la idea que l’AMB és l’Administració que, junt amb els ajuntaments, desplega serveis i productes d’àmbit metropolità. Així, dona sentit tant a la mateixa entitat com a la definició de la metròpolis Barcelona.
Identitat corporativa
El Servei de Màrqueting i Publicitat participa en el desenvolupament de la marca de nous serveis, tant pel que fa a la creació de denominacions com de logotips, així com de la seva senyalització i identificació en el desplegament territorial.
A més, juntament amb l’equip d’Innovació, desenvolupa productes, monogràfics o portals digitals que guarden una relació directa amb les diferents àrees, però que s’allunyen de la imatge corporativa del web de l’AMB per evidenciar que la institució fa una gestió integral de la majoria de serveis que ofereix (conceptualització, desplegament i gestió).
Un dels projectes de més envergadura ha estat el disseny de tots els serveis, productes i normatives associats a la mobilitat sostenible, per als quals s’ha dissenyat una estètica, denominació i identitat que s’han anat estenent per tot el territori. L’element cabdal ha estat el desplegament de la zona de baixes emissions (ZBE), que inicialment es va començar a implantar a les rondes de Barcelona i que ara s’està estenent a tots els municipis de més de 50.000 habitants de la metròpolis.
Aquest projecte inclou: ZBE, P+R, Aparcament Residents, àrees DUM, Biciva, electrolineres, fotolineres, Bicibox i AMBici.
El Servei també ha treballat la identitat corporativa del Bus Metropolità, del qual se n’ha consolidat la imatge i nous serveis: Metrobús, Bus Exprés i Bus a demanda.
Per la seva banda, l’Àrea d’Ecologia ha desplegat la xarxa metropolitana de refugis climàtics a través del Servei de Màrqueting i Publicitat, que n’ha dissenyat la imatge i senyalització, així com tot el material informatiu relacionat.
La darrera acció creativa del Servei en aquest mandat ha estat determinar el nom, la marca i el material informatiu de La Teulada, un nou servei d’assessorament a la ciutadania per a la transició energètica, conceptualitzat per l’àrea d’Ecologia.
El Servei vetlla perquè l’aspecte i el comportament de les app desenvolupades integrin la identitat corporativa. Així mateix, s’ocupa de determinar la identitat i el nom de cada un dels perfils socials de l’AMB.
L’IMET i AMB Informació també compten amb el Servei de Màrqueting i Publicitat per desplegar els seus serveis i app. En aquest mandat, destaquen el rellançament de l’app AMB Mobilitat, que integra tots els mitjans de transport, i la creació del nou servei Picmi Taxi.
Productes i campanyes
Seguint l’estratègia 360, la majoria de serveis han comptat amb la seva pròpia campanya o acció de comunicació.
Una de les campanyes més importants, per la dimensió de la mesura, ha estat el desplegament de la zona de baixes emissions de les rondes de Barcelona. Liderada per l’AMB des de l’inici, va comptar amb el suport i la implicació de l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya, fet que va ajudar a aconseguir que fos coneguda i assumida no tant sols per la població de l’àrea metropolitana, sinó per tot Catalunya.
Atent sempre a l’opinió de la ciutadania, en veure que la mesura comptava amb certs detractors perquè desconeixien els motius que l’havien originada, el Servei va elaborar una campanya, en paral·lel al desplegament, protagonitzada per experts en salut, biotecnologia i geoquímica, que explicaven els efectes que la contaminació atmosfèrica té sobre la salut.
Aquesta campanya, que va comptar amb la participació directa de grans referents i experts, va permetre crear materials que anaven més enllà dels clàssics espot de televisió o falca de ràdio. Es van produir dues publicacions que es van distribuir a la majoria de centres d’assistència primària i equipaments públics de l’àrea metropolitana, així cop una sèrie de podcasts i vídeos que es poden trobar a la pàgina de servei creada per a la campanya.
Una altra campanya consolidada, ara ja amb quatre edicions, és la de l’impuls a la formació professional. Amb la idea força “Amb l’FP aviat podràs volar”, des de l’inici ha estat protagonitzada per alumnes d’instituts metropolitans que explicaven què esperaven de l’FP.
El 2023 se li ha donat un gir. S’han agafat els mateixos protagonistes d’altres anys amb la intenció de mostrar si els seus desitjos i objectius s’havien complert. El lema escollit ha estat: “En un sol any, m’ha canviat la vida”.
Arran d’aquesta campanya, i amb la clara voluntat de portar més trànsit al web de l’AMB, també es va crear la pàgina web de l’FP metropolitana. Els dies més actius de la campanya del 2023 (del 17 d'abril al 3 de juny), el web va rebre més de 14.500 visites.
Estratègia de mitjans
Un altre punt fort del Servei és l’estratègia de mitjans, que ajuda a determinar la dimensió de les campanyes i el seu públic objectiu, així com els indicadors que s’han d’aconseguir i que permeten garantir-ne l’eficiència.
Així, hi ha campanyes presents a tot el territori metropolità i algunes fins i tot arriben més enllà. La majoria són multimèdia i tenen formats innovadors diversos, que d’una manera o altra capten l’atenció de la gent. Les campanyes de les ZBE, del Bus Metropolità, dels ajuts a la rehabilitació del Consorci Metropolità de l’Habitatge i de l’FP en són una mostra, ja que han estat presents a tots els municipis metropolitans i per tots els canals i mitjans: elements exteriors, premsa, ràdio, TV, internet, xarxes socials i màrqueting directe. Un cop es tanquen, es valoren els resultats obtinguts (cobertura, freqüència, oportunitat de veure (OTS), impacte, cost per mil (CPM), usuaris web, pàgines vistes, etc.).
En canvi, n’hi ha d’altres que, pels objectius i l’estratègia determinada, han estat 100 % digitals, com ara la campanya de l’Agència de Transparència, que va llançar el concepte #DRETASABER amb l’estrena d’un nou portal, en la qual el material elaborat estava totalment alineat amb la identitat del mateix portal.
Si els serveis no estan presents a tot el territori, aleshores es fa un desplegament d’estratègies de mitjans 100 % locals, per seguir-ne garantint l’eficàcia i eficiència sense renunciar a obtenir-ne indicadors. En són exemples les campanyes de desplegament del Bicibox, de l’AMBici, de la xarxa de refugis climàtics o de La Teulada.